Kde se Škoda inspirovala? Vzorem pro některé modely byl Land Rover i italský sporťák

Petr Korbel
7. 1. 2019 6:01
Od počátku dějin automobilismu nacházeli výrobci poučení u konkurence. Někdy šlo o koupi licence, jindy o levnější metody: Už Václav Laurin a Václav Klement zorganizovali špionáž v belgické firmě Minerva, aby zjistili, jak se správně vyrábí „šoupátkový“ motor. Na druhou stranu české automobily mnohdy posloužily za vzor jiným. Vzduchem chlazenou Tatru napodobili nejen Němci v modelu „Brouk“, ale také Ukrajinci při konstrukci Záporožce. Polská Syrena zase připomíná Aero Minor. Technologii výroby bloku motoru tlakovým litím hliníku, poprvé uplatněnou při výrobě Škody 1000 MB, si koupil Renault a ostatní ji napodobili.

V přehledu najdete příklady automobilů, které nějakým způsobem ovlivnily poválečné škodovky.

Foto: Renault

Renault Dauphine a Škoda 1000 MB

V polovině 50. let vznikly prototypy chystaných "lidových" škodovek všech tří základních koncepcí pohonu. Na konci roku 1956 padlo rozhodnutí, že mladoboleslavský podnik má pokračovat ve vývoji automobilu s kapalinou chlazeným motorem vzadu. Původní návrhy ovšem vyžadovaly zásadní změny. Za etalon byl zvolen vyobrazený Renault Dauphine z roku 1956, tehdy úspěšný vůz stejné koncepce.

 

Právě se děje

Další zprávy