Kde se Škoda inspirovala? Vzorem pro některé modely byl Land Rover i italský sporťák

Petr Korbel
7. 1. 2019 6:01
Od počátku dějin automobilismu nacházeli výrobci poučení u konkurence. Někdy šlo o koupi licence, jindy o levnější metody: Už Václav Laurin a Václav Klement zorganizovali špionáž v belgické firmě Minerva, aby zjistili, jak se správně vyrábí „šoupátkový“ motor. Na druhou stranu české automobily mnohdy posloužily za vzor jiným. Vzduchem chlazenou Tatru napodobili nejen Němci v modelu „Brouk“, ale také Ukrajinci při konstrukci Záporožce. Polská Syrena zase připomíná Aero Minor. Technologii výroby bloku motoru tlakovým litím hliníku, poprvé uplatněnou při výrobě Škody 1000 MB, si koupil Renault a ostatní ji napodobili.

V přehledu najdete příklady automobilů, které nějakým způsobem ovlivnily poválečné škodovky.

Foto: Jaguar Land Rover

Land Rover II a Škoda Trekka

Podvozek automobilů řady Škoda Octavia s páteřovým rámem umožňoval výrobu dalších karosářských verzí. Nejdůležitější byla Octavia Combi, jejíž výroba skončila v Kvasinách až na počátku roku 1972.

Octavia Combi se osvědčila také na Novém Zélandu, přičemž vznikl nápad, že by se škodovácký klasický podvozek mohl využít v jednoduchém, levném a spolehlivém voze určeném pro farmáře. Lehký terénní automobil Trekka zkonstruoval Josef Velebný; volnou inspirací pro karosérii mu byly tvary britského automobilu Land Rover Series II, který vidíte na obrázku.

 

Právě se děje

Další zprávy