Prototyp nové lithiové baterie, která by pozměnila produkci elektrických automobilů, můžeme čekat už v roce 2013. Do té doby by chytré hlavy ze společnosti IBM mohly vyřešit hlavní problémy, které je dělí od praktického užití technologie baterie nabíjející se ze samotného vzduchu. Zvládnou-li v daném termínu předvést uspokojivý výsledek, v automobilech bychom se s nimi mohli setkat v roce 2020.
Kyslík reaguje s lithiem
Do té doby zůstanou vozy se spalovacím motorem výhodnější a praktičtější. Srazit se pak musí i náklady, protože ceny zelených automobilů bývají vysoké. Nová vzdušná lithiová baterie využívá všude dostupný vzduch a chemické reakce spojené s lithiem vytvářející elektrický náboj. Zjednodušeně během vybíjení při jízdě kyslík ze vzduchu reaguje s ionty lithia. Na katodě uhlíkové desky se tak formuje oxid lithný. Během dobíjení se pak kyslík opět uvolňuje ven a lithiové částice se vrací na anodu.
Dostatek dobíjecích stanic
Hlavní problém dosud spočívá v nestabilitě zařízení. Současné lithium iontové baterie nemají takovou kapacitu a jsou bezpečné. Ovšem cenou je, že nevydrží dostatečně nabité a automobily vyžadují častější dobíjení. Pokud by se koncept podařilo uskutečnit, ekologické automobily by zvládly ujet na jedno nabití i osm set kilometrů. Nic to nemění na tom, že je potřeba dále rozšiřovat sítě nabíjecích stanic. Jejich poměr ke klasickým benzínovým stanicím je stále jako šafránu.