Škoda Octavia patří k bestsellerům nejen na českém trhu, a i když nedávný facelift z pera Jozefa Kabaně vzbudil kontroverzní reakce, nezdá se, že by zákazníci ve velkém přecházeli ke konkurenci. Kompaktní liftback je populární také na čínském trhu. Koneckonců, při opětovném vstupu na tamní trh před deseti lety to byl první lokálně vyráběný model. Letos do Číny vstoupila Octavia v již zmíněné omlazené podobě.
Na první pohled se nic nezměnilo. V přední části je čtveřice světlometů, nová maska chladiče a přepracovaný nárazník. Bystré oko možná zaznamená drobnou chromovanou ozdobu na předních blatnících, kterou evropské provedení postrádá. Největší změny se však odehrály v zadní části. Místo vertikálně orientovaných lamp s výrazným C jsou tady horizontální světlomety v designu Škody Superb.
"Na základě výzkumu preferencí čínských zákazníků a požadavků trhu jsme se rozhodli pro čínský trh model Octavia modifikovat," vysvětlil mluvčí Škoda Auto Zbyněk Straškraba důvody, proč má čínská Octavia světlomety takřka totožné s větším modelem. Spolu s novými reflektory Škoda modifikovala i celý nárazník s chromovanou lištou v oblasti difuzoru. Karosérie liftback však zůstala zachována, její délka narostla o zanedbatelných pět milimetrů.
Podívejte se na další modely Škoda, které byly v Česku nedostupné:
Mírné změny pokračují i v interiéru, kde není 9,2palcový displej ve skleněném designu, jímž disponuje za příplatek evropská Octavia. Čínský infotainment má úhlopříčku devět palců a nechybí mu dva otočné ovladače. Na druhou stranu může být v interiéru dřevěné obložení nebo víc chromovaných prvků. Ty lze zaregistrovat také zvenku, Číňané si na ně potrpí.
Pod kapotou čínské Škody Octavia není naftový motor. Základem je atmosférická šestnáctistovka o výkonu 81 kW. Výše posazena je jednotka, skrývající se za označením TSI230 (jedná se o složitě vypočítaný specifický koeficient). Jde o čtyřválec 1.2 TSI s výkonem 85 kW. Nejvýše je posazen motor TSI280, tedy 1.4 TSI s výkonem 110 kW. Přeplňované jednotky spolupracují s dvouspojkovým automatem DSG, šestnáctistovka má ruční řazení.
Podle oficiálního čínského webu Škoda Auto začíná cena tamní Octavie v přepočtu na 397 tisících korunách. To je o 10 tisíc níže než v Čechách, kde má však základní verze přeplňovaný litrový tříválec TSI s výkonem 85 kW. Odlišuje se také skladba výbavy.
Octavia není jediným modelem, který Škoda Auto modifikovala pro čínský trh. K dispozici je například také Octavia Combi, jeden z mála vozů kombi na čínském trhu. Jejím specifikem je, že se nabízí pouze s designem evropské verze Scout. Technicky odpovídá liftbacku, má tedy jen pohon předních kol. A jako Octavii Classic lze stále koupit i model před modernizací. Rapid se v Číně prodává s karosérií sedan, SUV Yeti bylo pro tamní trh prodlouženo a nabízí se také s náhradním kolem na pátých dveřích. Větší Kodiaq dostal několik nových chromovaných prvků.
Prohlédněte si i další specifické Škodovky pro čínský trh:
"Již v roce 2018 představíme dva nové modely, které budeme nabízet výhradně v Číně," uvedl při nedávné návštěvě čínského ministra průmyslu a informačních technologií Miao Weie v Mladé Boleslavi šéf české automobilky Bernhard Maier. Škoda také spolu s partnerskou značkou SAIC hodlá do modelového programu v příštích pěti letech investovat přes dvě miliardy eur.