Včera kompakt, dnes nákupní taška. Podívejte se, o kolik narostla auta za 50 let.

Jan Matoušek Jan Matoušek
16. 8. 2021 6:02
Že nová auta s každou generací rostou, není nic úplně překvapivého. Automobilky se často chlubí, kolik milimetrů mezi nápravami nebo do šířky nové vydání toho kterého modelu nabralo. Málokdo si však uvědomuje, kolik auta nabrala ne během dvou, ale hned několika generací. My jsme vybrali jedenáct oblíbených modelů napříč segmenty a podívali se, jak v průběhu času rostly. Srovnání najdete v galerii.

Data uváděná v tabulkách vycházejí z informací v dobových autokatalozích, u současných verzí se vždy jedná o data pro aktuální podobu vozu i po případné modernizaci. Inspirací byl článek britského srovnávače pojištění Compare the Market.

Toyota RAV4

Třída kompaktních SUV existuje relativně krátce a za jednoho ze zakladatelů je považována Toyota RAV4, která přijela poprvé v roce 1994. Tehdy ještě s tří- i pětidveřovou karoserií, kdy se první jmenované zbavila po konci druhé generace (technicky vzato se první RAV4 nabízela i jako jakýsi polokabriolet). V tabulce vidíte data vždy pro pětidveřovou karoserii a dnes by první generace stačila sotva na městská auta. Délka 4,1 metru je při pohledu na aktuálních 4,6 metru, které RAV4 má, skutečně málo. Výrazný zlom v tomto ohledu nastal u třetí generace, která poprvé atakovala 4,4 metru, čtvrtá se přehoupla výrazně přes 4,5 metru.

RAV4 I RAV4 II RAV4 III RAV4 IV RAV4 V
Délka 4115 mm 4200 mm 4395 mm 4570 mm 4600 mm
Šířka 1695 mm 1735 mm 1815 mm 1845 mm 1855 mm
Výška 1660 mm 1680 mm 1685 mm 1660 mm 1685 mm
Rozvor 2410 mm 2490 mm 2560 mm 2660 mm 2690 mm

Jak rostla délka, narůstal i rozvor náprav. Ze 2410 mm až na současných 2690 mm, tedy o 280 mm více. Přesto třeba RAV4 nemá sedm míst k sezení, jako někteří její soupeři (dnes už auto řadíme spíše mezi SUV střední třídy než kompakty). O 160 mm se auto také od roku 1994 rozšířilo.

 

Právě se děje

Další zprávy