Včera kompakt, dnes nákupní taška. Podívejte se, o kolik narostla auta za 50 let.

Jan Matoušek Jan Matoušek
16. 8. 2021 6:02
Že nová auta s každou generací rostou, není nic úplně překvapivého. Automobilky se často chlubí, kolik milimetrů mezi nápravami nebo do šířky nové vydání toho kterého modelu nabralo. Málokdo si však uvědomuje, kolik auta nabrala ne během dvou, ale hned několika generací. My jsme vybrali jedenáct oblíbených modelů napříč segmenty a podívali se, jak v průběhu času rostly. Srovnání najdete v galerii.

Data uváděná v tabulkách vycházejí z informací v dobových autokatalozích, u současných verzí se vždy jedná o data pro aktuální podobu vozu i po případné modernizaci. Inspirací byl článek britského srovnávače pojištění Compare the Market.

Renault Scénic

Renault Sécnic je dnes prakticky posledním mohykánem kompaktních MPV, který se ještě drží ve výrobě kontinuálně od 90. let. Přitom první generace z roku 1996, nazvaná ještě Mégane Scénic, se trefila do černého. O kompaktní MPV s délkou jen lehce přes 4,1 metru, ale rozvorem náprav 2580 mm byl mezi zákazníky zájem. Stejný koncept aplikovaly i další automobilky, ale úpadek zájmu ve prospěch SUV segment klasických MPV prakticky pohřbil. Dnes místo nich koupíte spíše osobní dodávky. Přitom právě Scénic uměl pracovat s obestavěným prostorem na výbornou, což dokazuje i délka v poměru k rozvoru náprav.

Scénic I Scénic II Scénic III Scénic IV
Délka 4134 mm 4259 mm 4344 mm 4406 mm
Šířka 1719 mm 1810 mm 1845 mm 1866 mm
Výška 1600 mm 1620 mm 1678 mm 1653 mm
Rozvor 2580 mm 2685 mm 2703 mm 2734 mm

Poslední vydání, které pravděpodobně bude také posledním Scénicem vůbec, už stačilo narůst na 4,4 metru a rozvor náprav na 2734. To je přes 270 mm, respektive 150 mm, více než v případě prvního vydání. Sluší se také poznamenat, že od Scénicu druhé generace se nabízejí vedle sebe krátká pětimístná provedení (k nim patří čísla v tabulce) a sedmimístný model Grand.

 

Právě se děje

Další zprávy