Martin Přibyl
12. 3. 2019 6:07
Zavézt auto do servisu, aby vám v něm vyměnili olej nebo opravili unavené tlumiče, může vypadat jako banální věc. Jenže nemusí být, mechanikům se oprava nemusí povést, nemusí práci odvést dobře a auto mohou vrátit v horším stavu, než v jakém ho převzali. Ve spolupráci se společností Cebia, která provádí průběžné audity autoservisů, jsme pro vás připravili návod, jak by měla návštěva proběhnout krok za krokem, na co byste si měli dát pozor, aby vás v autoservisu neošidili a abyste předešli problémům souvisejícím s nepovedenou opravou. Podívejte se do přehledu.
Základem je správně vyplněný zakázkový list
Zakázkový list je vlastně zjednodušenou smlouvou o díle, v níž jsou jasně definované obě strany (servis a zákazník), předmět opravy (auto) a postup zákroku. Pro jakékoli reklamace nebo odstoupení od smlouvy je tento dokument naprosto klíčový jak pro zákazníka, tak pro servis, a proto mu věnujte zaslouženou pozornost. Co by měl obsahovat?
- Identifikační údaje obou stran (servisu a zákazníka) a také vozidla.
- V zakázkovém listě by měl být jasně popsán i stav auta v době přijetí do servisu. Měla by v něm tedy být uvedena všechna poškození a další problémy, aby se předešlo následným reklamacím. Příjem vozidla do servisu by tedy vždy měl proběhnout za vaší přítomnosti. Chybět by neměly ani informace o počtu najetých kilometrů a stavu palivové nádrže.
- V listě by měly být laicky srozumitelnou formou sepsány i všechny dohodnuté úkony. Rozšíření zakázky a navýšení ceny opravy bez předchozího souhlasu je jedním z nejhorších prohřešků, kterých se servisy dopouštějí. V solidních servisech byste měli být schopni tento nedostatek reklamovat.
- Neměla by chybět informace o tom, jestli se nezříkáte možnosti získat zpět vyměněné díly. Na tom trvejte: jsou totiž důkazem, že servis opravu provedl, technika navíc upozorníte na to, že se o postup opravy zajímáte.
- Domluvte se s technikem, jaký typ náhradních dílů bude při opravě použit (originální, druhovýroba…), a případně sami specifikujte, který byste s ohledem na cenu nebo kvalitu chtěli.
- Již při příjmu by vám servisní technik měl sdělit předpokládaný termín dokončení a cenu opravy. Nedodržení obojího může být důvodem k odstoupení od smlouvy. Pokud dojde k prodloužení doby opravy nebo navýšení ceny, měli byste o tom být servisem ideálně písemně vyrozuměni a souhlasit s tím.