Fiat odstartoval v Česku prodej nového modelu 600. Nejprve se nabízí výhradně s elektrickým pohonem (model 600e), v létě dorazí na trh také hybridní verze.
"Jsme hlavně rádi, že se konečně vracíme do segmentu trhu, který byl pro nás historicky nejdůležitější a také nejúspěšnější," říká Jaromír Heřmanský, výkonný ředitel značky Fiat na českém trhu. "Má ohromný potenciál s čtyřmi miliony zákazníků v Evropě," věří Pavel Kočí, který vede ve Fiatu obchodní oddělení.
Mají tím na mysli automobilovou třídu B-SUV, tedy městské crossovery, do které se řadí například Hyundai Kona, Peugeot 2008, Toyota C-HR, MG ZS, Suzuki S-Cross, Renault Captur a další zvýšené vozy s délkou okolo 4,2 metru.
Fiat vsadil na známé jméno a také trochu retro styl. Nejvýraznějším detailem novodobého "seicenta" jsou tak rozpůlená kulatá přední světla. Ta jsou hlavním poznávacím znamením už na menší elektrické pětistovce.
"Detailů, které odkazují na původní ikonický Fiat 600, je tu ale více, v interiéru například kaplička před spolujezdcem a také oválný design palubní desky," dodává produktový manažer Fiatu Jan Novotný.
Fiat 600e používá stejnou platformu skupiny Stellantis, kterou má například Peugeot e-2008, tedy baterii s napětím 400V o kapacitě 54 kWh (využitelná je o tři kW nižší). Elektromotor posílá na přední kola výkon 115 kW a 260 Nm.
Vůz slibuje spotřebu 15,1 kWh/100 km a jedno nabití ujede 409 kilometrů. Nabíjecí výkon má maximum ve 100 kW, což je v dnešní době jen průměr. Fiat 600e je zkrátka spíš auto hlavně do města a jeho okolí a nabíjet by se mělo hlavně pomalu na AC nabíječkách, což zvládá výkonem 11 kW. Tuto techniku najdeme například také v Peugeotu e-2008 či Jeepu Avenger EV.
"Pro zaryté fiaťáky ale vždy doplňujeme, že design byl vyvinutý ve Fiatu v Turíně a šestistovka má vlastní DNA," tvrdí Heřmanský.
Ten je především rád, že model se nabízí jak s čistě bateriovým pohonem, tak také jako hybrid, kdy benzinovou dvanáctistovku doplní elektromotor. "Elektromobilita, a to zejména v Česku, je teprve na vzestupu a má svá omezení. Jsme tak rádi, že budeme mít dva typy pohonu pro každého," říká Heřmanský. České zastoupení by letos rádo prodalo 300 aut, kolik z nich budou ta elektrická, ale nechce odhadnout.
"Normálně bych řekl poměr 75:25 ve prospěch hybridní varianty, ale tady si vůbec netroufám odhadnout. Uvidíme, jak prodeje elektromobilu ovlivní dotace. Osobně jsem spíš vůči nim skeptický, myslím, že tak, jak se podpora schválila, je ta nejhorší forma, kterou šlo vymyslet," říká Heřmanský.
Fiat 600e podle něj není navíc autem pro mainstreamového zákazníka, a tak si bude cestu k nim hledat. "Myslím, že osloví ty, kteří mají užší vztah k designu a oslovují je zajímavé, řekl bych, hezké věci. Není to vůz pro někoho, kdo řeší pouze užitnou hodnotu, a jak auto vypadá, jde úplně mimo něj," uvažuje Heřmanský.
Nejedná se podle něj jen o vyloženě ženské auto, i když potenciál, že osloví dámskou klientelu, podle výkonného ředitele českého zastoupení Fiatu má.
Elektrická šestistovka se nabízí ve dvou verzích, ekologicky zaměřená Red s recyklovanými materiály v kabině, která začíná na částce 799 900 Kč, nebo vrcholně vybavená La prima za 909 900 korun, u které už si půjde připlatit pouze za jiný než oranžový metalický lak a vyhřívané stěrače.
Fiat se rozhodl jít cestou bohaté výbavy už v základu a jednoduché nabídky bez mnoha paketů v listu příplatků, což také snižuje výrobní náklady.
Hybridní model, který se má začít vyrábět v dubnu a na trh dorazit v létě, se bude rovněž nabízet ve dvou variantách a od ceny 549 900 Kč.