Jan Matoušek
8. 8. 2020 6:32
V roce 1917 vyrobilo Mitsubishi Model A, první sériové auto s japonským pasem. Od té doby tamní automobilky vyprodukovaly velké množství modelů, které si zaslouží označení ikonický či nejslavnější. Vybrat z nich jen zlomek byl tedy poměrně složitý úkol. Nicméně jsme se o to pokusili, a v galerii tak najdete dvanáct nejkultovnějších japonských aut i s vysvětlením, proč právě ono do výběru patří.
Mitsubishi Lancer Evo
Když se řekne japonské auto, mnohým okamžitě naskočí Lancer Evolution, zkráceně Evo. Sportovní sedan (a v deváté generaci krátce i kombi) odvozený od klasického Lanceru se ukázal poprvé v roce 1992. Ingredience v podobě přeplňovaného čtyřválce vpředu a pohonu všech kol se od té doby nezměnily. Původně bylo Evo určené jen pro Japonsko, až koncem 90. let se auto dostalo oficiálně i do Evropy, od osmé generace z roku 2003 i do USA. Výrazně se Lancer Evo proslavil také v rallye, kde v rukou Fina Tommiho Mäkinena získal mezi lety 1996 a 1999 čtyři jezdecké tituly. V současnosti už Evolution v nabídce Mitsubishi nefiguruje, desátá generace, která skončila v roce 2016, byla tou poslední.
Subaru Impreza WRX STI
Stejné slávy jako Evo dosáhl v průběhu let také jeho úhlavní rival - Subaru Impreza WRX STI, později už jen WRX STI. První auto s označením jen WRX přijelo v roce 1992, logo STI (Subaru Tecnica International) se na Impreze objevilo o dva roky později. Právě hned první generace, tím spíš ve třídveřovém limitovaném provedení 22B STI z roku 1998, je možná tou vůbec nejslavnější. Stejně jako Evo má i STI přeplňovaný benzinový čtyřválec vpředu a pohon všech kol. Ve světě rallye Imprezu proslavil především Colin McRae, který s ní získal v roce 1995 jezdecký titul. Další primát přidali v roce 2001 Richard Burns a v roce 2003 Petter Solberg. V Evropě se WRX STI neprodává od roku 2018, třeba v USA je ale tato verze odvozená od čtvrté Imprezy nadále k dispozici.