Jan Matoušek
8. 8. 2020 6:32
V roce 1917 vyrobilo Mitsubishi Model A, první sériové auto s japonským pasem. Od té doby tamní automobilky vyprodukovaly velké množství modelů, které si zaslouží označení ikonický či nejslavnější. Vybrat z nich jen zlomek byl tedy poměrně složitý úkol. Nicméně jsme se o to pokusili, a v galerii tak najdete dvanáct nejkultovnějších japonských aut i s vysvětlením, proč právě ono do výběru patří.
Datsun / Nissan Z
Z-Car japonského Nissanu šel poprvé do prodeje na podzim roku 1969. V závislosti na trhu jako Nissan Fairlady Z (Japonsko) nebo Datsun 240Z (USA, foto vlevo). Obě auta se odlišovala i motorem, jakkoliv šest válců pro ně bylo společným jmenovatelem. Číslovka v americkém názvu odkazovala na objem motoru 2,4 litru, proto se pozdější verze s větším objemem jmenují 260Z a 280Z.
A právě především v Americe se z kompaktního sportovního kupé stal poměrně rychle prodejní hit. Dostupná cenovka, poměrně vysoký výkon, atraktivní design a především jízdní vlastnosti udělaly z první z řady Z-Cars oblíbený vůz. Jméno automobilky Datsun v názvu si uchovala ještě druhá generace se jménem 280ZX, následující 300ZX se už ale celosvětově nabízela jako Nissan, byť v Japonsku stále jako Fairlady Z. V roce 2000 se písmeno Z, i kvůli klesající popularitě 300ZX v USA, z nabídky Nissanu na chvíli odmlčelo.
Už v roce 2002 ale Nissan ukázal sériovou podobu modelu 350Z (na snímku vpravo), který se výrazně inspiroval původní 240Z. Pod kapotou nechyběl 3,5litrový šestiválec, vedle kupé došlo i na dvoumístný roadster. Stávající 370Z je v nabídce od roku 2009, letos by ale v nabídce značky měl tento model skončit. Ve fázi příprav už je nástupce, jehož vzhled Nissan nedávno poodhalil při prezentaci svých budoucích plánů.