V Česku se začala prodávat nová, v pořadí třetí generace modelu i20. Láká na nový design, větší rozměry a především bohatou nabídku bezpečnostních asistentů už v základní výbavě. Standardem přitom není ani manuální klimatizace, autorádio či litá kola, za tyto položky si musíte připlatit. Podrobný přehled cen a srovnání s konkurencí jsme publikovali zde.
České zastoupení značky nicméně věří, že zákazníkům to vadit nebude a za tyto položky si trochu připlatí. Po technologické stránce se nová i20 nyní řadí mezi nejlepší auta ve své třídě, nabídkou asistentů překonává stárnoucí etalon mezi malými vozy, Škodu Fabia. Nová generace Fabie se má představit příští rok.
"Nová i20 má velkou šanci na českém trhu, je jednoduchá a robustní, a navíc jí nechybí spolehlivý atmosférický motor. Díky své srozumitelné filozofii je nová i20 podobná někdejšímu modelu Getz, který byl v Česku velmi úspěšný," řekl k představení modelu ředitel českého zastoupení automobilky Hyundai Martin Saitz.
Paralelu s Getzem používá i Marek Trešl, produktový a marketingový šéf značky Hyundai. Podle něj si Getz uměl najít zákazníky díky tomu, že se prodával za rozumné peníze a poháněly ho jednoduché a spolehlivé motory. "Nebyl to etalon ve své třídě, který by ohrozil dominantní postavení domácí Škody Fabia. S příchodem první generace i20 se ale potvrdilo, že značka Hyundai umí stavět dobrá malá auta," myslí si Trešl.
Podle něj se tak i20 s postupem času a také příchodem druhé generace v roce 2014 daleko více přiblížila nejprodávanějším autům ve třídě, jmenovitě Fabii, Renaultu Clio a také Peugeotu 208.
Letos se za devět měsíců prodalo 1414 vozů i20, čímž sice zůstává daleko na chvostu za Fabií (12 280 aut), ale od ostatních už se tolik neliší. Renaultů Clio se prodalo ve stejném období 2192 kusů, Toyota udala 1695 Yarisů. Dacia prodala 1498 modelů Sandero.
"Dealeři nám říkají, že kdybychom měli víc volných i20, prodáme s přehledem i 2000 aut ročně," říká Trešl. Navzdory stále sílící oblíbenosti SUV třída malých aut i nadále drží stabilní pozici na trhu (v Česku 17 %) a volí ji často privátní zákazníci. Více než polovina prodejů modelu i20 ostatně připadá na soukromníky.
Na tradiční vlastnosti těchto vozů sází i nová i20. Nevybočuje rozměry a v podstatě ani motorizacemi. Nabízí se v základu se zážehovou dvanáctistovkou bez přeplňování o výkonu 62 kW a s pětistupňovým manuálem. Jde ale o jiný motor než v dosluhující generaci malého vozu. Pak už následují jen přeplňované litrové tříválce T-GDI, silnější s mildhybridní technologií.
"Dostupnost elektrifikovaných variant malých aut je značně omezená, cenově jsou úplně mimo realitu českého zákazníka, proto je fér mít finančně dostupný mild hybrid, ale čistě elektrická i20 zatím v plánu není," vysvětluje Marek Trešl.
Design a technologie
Hyundai věří, že nová i20 by mohla zákazníky oslovit designem, vůz se vyznačuje výraznými hranami, mřížkou chladiče přímo navazující na přední světlomety a také linkou propojující zadní lampy. Druhým lákadlem má být bohatá nabídka asistenčních systémů a slušná výbava.
Základní model za 279 900 Kč ale, jak už jsme zmínili v úvodu, nemá ani autorádio. I proto má být s přehledem nejprodávanější až druhý výbavový stupeň Comfort, který je o 20 tisíc dražší. V i20 se poprvé v modelech Hyundai na evropském trhu namontoval 10,25palcový plně digitální přístrojový štít, k tomu má dotykový displej navigace o stejném rozměru a také bezdrátové dobíjení mobilního telefonu. Za příplatek je rovněž k dispozici audiosystém Bose.
Standardní výbava zahrnuje asistent zabraňující kolizi, adaptivní tempomat, systém varující při opuštění pruhu a sledování únavy řidiče.