Průměrné stáří dovážených ojetých lehkých užitkových aut bylo 10,1 roku, což je o desetinu roku více než ve stejném období loni. Je to zároveň o 1,5 roku více, než je nejčastěji uváděné stáří v tuzemské inzerci.
V českých autobazarech nebo na inzerát bylo jen v listopadu k mání 10 319 dodávek s cenou nejčastěji okolo 190 000 korun. Jejich udávaný nájezd se pohyboval okolo 185 000 kilometrů, vyplývá z monitoringu skupiny AAA Auto.
Mezi nejčastěji nabízené modely patří Ford Transit následovaný Volkswagenem Transporter a menším modelem VW Caddy. Na dalších místech jsou Peugeot Boxer a Fiat Ducato.
"Transit si zaslouženě vydobyl celosvětově neutuchající popularitu, o čemž svědčí i fakt, že se jeho jméno stalo mezi lidmi běžným označením pro jakoukoli dodávku. V listopadu mohli čeští zájemci o Ford Transit vybírat celkem z 1310 kusů za nejčastější cenu 145 100 Kč, s nájezdem přes 200 000 kilometrů a ve stáří 9,6 roku," uvedla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.
Během listopadu se v nabídce ojetých vozů objevilo celkem 119.189 vozů za nejčastější průměrnou cenu 150 000 Kč, jejichž stáří se obvykle pohybovalo kolem 9,5 roku.
Společnost Cebia, která se zabývá prověřováním stavu ojetin, minulý rok uvedla, že nákup ojeté dodávky, zejména té dovezené, nemusí být bez rizika. V případě lehkých užitkových vozů se častěji než u osobáků manipuluje s ukazatelem počtu najetých kilometrů.
Na trhu tak není nouze o dodávky, které byly stočeny o sta tisíce kilometrů. "Podle našich dat přitom odhadujeme, že dodávky jsou průměrně stočené o 300 000 kilometrů," komentovala stav Barbora Minksová ze společnosti Cebia. U osobních aut byl tachometr upraven v průměru o sto tisíc kilometrů.
Dodávky běžně jezdí na delších trasách a nejsou tedy tak opotřebované. Skutečný počet najetých kilometrů se u nich tak snadněji maskuje.
Připomeňme, že od loňského roku platí zákaz stáčení aut. Pokud se u auta prokáže, že má najeto méně kilometrů než při poslední technické prohlídce, může mu být odebrána způsobilost k provozu.
U dovozových ojetin, u nichž se komplikovaněji ověřuje servisní historie, je pochopitelně riziko manipulace s tachometrem větší a trvá i po zavedení nového předpisu. Auta stočená ještě před dovozem mohou legálně projít na české STK, protože u nich není záznam o předchozím stavu kilometrů.