Historický růst jako elektrická kapka v evropském moři. Autům se v Česku loni dařilo

Čínské MG ZS, jeden ze skokanů roku na českém trhu.
25. Toyota ProAce - prodeje za rok 2023: 1449 kusů, meziroční změna: +1,19 %
24. Volkswagen Caddy - prodeje za rok 2023: 1544 kusů, meziroční změna: +110,93 %
23. Toyota RAV4 - prodeje za rok 2023: 1860 kusů, meziroční změna: -11,13 %
22. Volkswagen Touran - prodeje za rok 2023: 1875 kusů, meziroční změna: +240,91 % Zobrazit 25 fotografií
Foto: MG
Jan Matoušek Jan Matoušek
5. 1. 2024 13:56
Blíží se návrat starých časů? Prodeje nových osobních aut loni poprvé od roku 2019 překročily hranici 220 tisíc kusů a alespoň částečně se opět blíží číslům, kterými se mohl český trh pochlubit před koronavirovou pandemií. Přibyl také rekordní počet elektromobilů, jakkoliv v celoevropském srovnání pořád představuje Česko pověstnou kapku v moři.

Jestliže loni se titulky točily kolem historického propadu pod 200 tisíc prodaných aut za rok, letos mohou být příznivci meziročních statistických srovnání výrazně spokojenější. Na českém trhu se prodalo 221 422 nových osobních aut, což je nejvyšší číslo od roku 2019 a šestý nejvyšší počet prodaných aut od roku 2004 vůbec. Vyplývá to z aktuální statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA).

Prodeje ale nadále táhnou firemní zákazníci, kteří loni koupili více než tři čtvrtiny všech nových osobních aut v Česku. Ne nadarmo tak právě ti budou klíčem také k výraznějšímu rozšíření elektroaut na českých silnicích. Jejich prodeje totiž sice stouply loni o 50 procent, pořád jde ale o roční přírůstek 6640 automobilů a tržní podíl, který se ze dvou zvedl na tři procenta. V Evropské unii je průměrný podíl 16 procent. Elektroauta ale předběhla alespoň plug-in hybridy, kterých se prodalo 5653 kusů.

Ačkoliv nejpopulárnější značkou elektromobilů se loni stala Tesla se 1618 prodanými kusy (táhne ji se 785 kusy stejně jako jinde v Evropě především SUV Model Y), mezi modely je se 1442 prodanými kusy nadále jedničkou Škoda Enyaq. Třetí za Modelem Y skončilo Hyundai Kona Electric, kterého se prodalo 331 kusů.

SDA pak upozorňuje i na nárůst popularity klasických sériových hybridů a mildhybridů, jejichž prodeje vzrostly o 42,5 procenta na 35 151 kusů. Může za to ale především fakt, že nabídka hlavně mildhybridů tradičně se 48V technologií rychle roste a ty nahrazují klasické spalovací motory bez jakékoliv elektrické pomoci. Nepřekvapí, že hybridním lídrem je Toyota, konkrétně pak Corolla s 2990 prodanými kusy.

A je nějaké překvapení alespoň na absolutní špičce trhu? Nikoliv. Číslem jedna je se 77 490 registrovanými automobily Škoda Auto, které se povedlo také navýšit tržní podíl na 35 procent. Dvojkou zůstává Hyundai s 20 tisíci prodanými auty a tržním podílem lehce přes devět procent, následuje Volkswagen s necelými 19 tisíci prodanými kusy a tržním podílem 8,55 procenta. Většina značek v desítce nejpopulárnějších rostla spolu s trhem, výjimku představují Dacia, Ford a Peugeot. Nejprodávanější značky najdete v tabulce níže.

10 nejprodávanějších značek automobilů v Česku za rok 2023

Značka Počet prodaných kusů Změna oproti 2022
1. Škoda 77 490 +23,19 %
2. Hyundai 20 068 +7,87 %
3. Volkswagen 18 938 +18,21 %
4. Toyota 17 435 +42,13 %
5. Kia 11 424 +11,91 %
6. Mercedes-Benz 8642 +17,92 %
7. Dacia 7830 -14,92 %
8. BMW 6037 +30,56 %
9. Ford 5655 -23,57 %
10. Peugeot 4360 -10,86 %

Za zmínku stojí také další růst SsangYongu, který se s 3170 automobily vyšplhal na třinácté místo žebříčku, silnou pozici si buduje i čínské MG. To loni skončilo osmnácté s 2609 prodanými kusy. Ostatní čínské automobilky paběrkují maximálně na několika desítkách prodaných vozů.

Mezi modely pak pozici číslo jedna obhájila Škoda Octavia pronásledovaná Fabií a Scalou. Ta se v nejpopulárnější trojici objevuje poprvé. Naopak mírný ústup ze slávy zaznamenal Hyundai i30, který je jako nejpopulárnější dovážený automobil až sedmý. Loni byl přitom třetí, je ale potřeba podotknout, že letos auto čeká modernizace a nabídka je již nějakou dobu omezená. Navíc modely Škoda Auto si meziročně výrazně polepšily. Na 25 nejprodávanějších aut na českém trhu se podívejte do galerie.

Užitková auta rostou, ojetá ztrácí

Kromě osobních aut rostly také prodeje nových lehkých užitkových vozidel, a to skoro o 35 procent na 22 780 kusů. Lídrem je i nadále Renault, konkrétně jeho model Master. O téměř 16 procent narostly prodeje nákladních aut, kterých bylo loni zaregistrováno 10 414 kusů, první je Mercedes-Benz. Klesly naopak prodeje autobusů. Motocykly spíše stagnovaly, růst byl jen nepatrný, o 3,97 procenta na 26 575 kusů. První dvojka v pořadí Honda a čínské CF Moto se nemění.

Poklesl také počet dovezených ojetin, kterých bylo loni 153 913 kusů. Skoro polovina byla starší deseti let, průměrné stáří dovážených ojetých automobilů je 10,6 roku. Nejvíce bylo samozřejmě škodovek, následují volkswageny a fordy.

V galerii si prohlédněte 25 nejprodávanějších nových aut na českém trhu.

 

Právě se děje

Další zprávy