Airbagy v autech existují jen něco málo přes třicet let. K předním pro řidiče a spolujezdce postupně přibyly boční, dále pak hlavové, které se rozvinují po celé délce vnitřního prostoru kabiny. Tím to zdaleka neskončilo.
Kolenní airbag je obvykle určený pro řidiče a jeho hlavní funkcí je zabezpečit, aby se tělo při nárazu nesesunulo z ideální polohy, kde ho ochrání další airbagy. Má ho například i Škoda Superb.
V inovativním voze Toyota IQ se pak objevil airbag chránící zadí cestující vzadu při nárazu zezadu. V minivozech je totiž obvykle mezi zadní stěnou vozu a hlavami cestujících jen několikacentimetrový prostor.
Toyota IQ má airbag za zadními sedadly
V poslední době se čím dál více hovoří o zavádění airbagů, které by ochránily chodce (velmi aktuální to bude pravděpodobně od příštího roku, kdy EuroNCAP dále zpřísní podmínky pro udělování pěti hvězdiček právě v souvislosti s ochranou chodců) a experimentuje se i s dalšími typy.
Například Mercedes-Benz zkouší airbag, který by se ještě před neodvratným nárazem auta do nějaké překážky vysunul z podvozku a třením přispěl k rychlejšímu zabrždění.
Zajímavou novinkou je i přední centrální airbag, který představil koncern GM. Nejdříve ho plánuje montovat do velkých autech prodávaných na americkém trhu. Konkrétně půjde o Buick Enclave, GMC Acadia a Chevrolet Traverse, modelovém roce 2013. Pokud budou vozy vybavené elektricky ovládanými sedačkami, automaticky dostanou do výbavy i tento nový bezpečnostní prvek.
Jeden airbag ochrání řidiče i spolujezdce
Přední centrální airbag se nafukuje z pravého boku sedadla řidiče a samočinně se lokalizuje mezi přední sedadla blízko středu vozidla. Tento airbag je zkonstruovaný tak, aby poskytoval ochranu při bočních nárazech na spolujezdcovu stranu vozidla, když řidič je jedinou osobou na předních sedadlech. Současně slouží jako absorbér energie mezi řidičem a spolujezdcem v případě bočního nárazu z kterékoliv strany. Prostě má zabránit, aby se řidič nezranil o tělo spolujezdce a naopak.
K vývoji nového airbagu koncern GM přistoupil po analýze smrtelných nehod, když zjistil, že hluboko zasahující boční nárazy, zapříčinily v letech 2004 až 2009 11 procent úmrtí připoutaných osob na předních sedadlech při haváriích bez převrácení vozidla.
Šlo přitom o relativně mladá auta modelového roku 1999 a novější. Tyto fatální následky, kdy cestující seděl na nenaražené straně vozidla, představují také 29 procent všech úmrtí připoutaných osob na předních sedadlech při bočních nárazech.
Vývoj trval tři roky
„Přední centrální airbag federální zákony nevyžadují a žádný jiný airbag v dnešních osobních vozidlech nenabízí tento druh ochrany osobám na předních sedadlech," řekl Scott Thomas, vedoucí konstruktér pokrokových zádržných systémů GM.
GM a dodavatel technologie Takata vyvíjely přední centrální airbag tři roky. „Protože žádný zádržný systém nedokáže působit na všechny části těla a všechny potenciální zranění, přední centrální airbag je konstruovaný tak, aby působil spolu s dalšími airbagy a bezpečnostními pásy a společně tak vytvářely komplexní zádržný systém," řekl Gay Kent, výkonný ředitel GM Vehicle Safety and Crashworthiness.