Extrémní vozidla, nad kterými zůstává rozum stát. Auta z dolů, letišť i kosmodromů

Jan Matoušek Dan Poláček Jan Matoušek, Dan Poláček
9. 2. 2023 6:02
Optikou osobních aut je za extrémní vozidlo možné považovat třeba původní vojenský "Humvee", šestikolový Mercedes třídy G nebo terénní supersport Aixam Mega Track. Jenže tam, kde osobní auta končí, nákladní a pracovní stroje teprve začínají. Vybrali jsme některé z nejextrémnějších průmyslových vozidel minulosti i současnosti. Podívejte se do galerie.

Důlní sklápěč po americku

Co se extrémních důlních sklápěčů týká, pozadu nezůstává ani Amerika, respektive tamní renomovaná značka Caterpillar. Vlastně to byla ona, která přišla už v roce 1998 s první generací mamutího sklápěče 797, jehož nosnost přesáhla 300 tun. Momentálně má generaci třetí, známou jako 797F. Její premiéra se odehrála v roce 2009 a svého času šlo o největší podobný stroj na světě - než se objevil BelAZ. Na délku má 797F 14,8 metru, na šířku 9,76 metru a užitečná hmotnost je 363 tun - na běloruského rivala tak americký model ztrácí skutečně málo. O jeho pohon se stará naftový dvacetiválec s výkonem 2828 kW, dvojmontáž má Caterpillar 797F ale pouze na zadních kolech.

 

Právě se děje

Další zprávy