Titulní fotomontáž to ukazuje zcela jasně. Fordy a také jiné evropské automobily v blízké budoucnosti dokážou řidiči sdělit, že vůz nacházející se před ním začal brzdit, i když ten ve skutečnosti vůbec jeho brzdová světla nebude schopen spatřit.
To se hodí například v okamžiku, kdy brzdící automobil zakrývá ještě jiný vůz nebo kdy je vůz uprostřed či už za nepřehlednou zatáčkou.
Tato technologie se už začala testovat v reálném provozu. Flotila 20 vozů typu Ford S-Max již začíná brázdit silnice a dálnice v okolí německého Frankfurtu. Ford se tak zapojil do projektu Safe Intelligent Mobility. Celkem se technologie pro bezpečnější dopravu testují na 120 vozech.
Hlavním cílem je otestovat vyvíjené technologie, díky nimž bude možná komunikace mezi vozy či mezi automobilem a dopravní infrastrukturou.
Na projektu se podílí velké automobilky
Testování bude probíhat čtyři roky.
"Tento výzkum je klíčový pro rozvoj nové generace asistenčních technologií automobilů Ford. Přinese prospěch zákazníkům společnosti Ford, ostatním účastníkům silničního provozu i životnímu prostředí," říká Christian Ress, technický expert z evropského střediska společnosti Ford pro výzkum a pokročilé technologie.
Odborníci očekávají, že použití těchto technologií přispěje ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu.
Technologie zmíněná v úvodu nese označení Elektronické brzdové světlo. Funguje tak, že v případě prudkého brzdění vyšle automobil patřičný signál k vozidlu, které jede za ním. Systém je funkční i tehdy, pokud druhý jedoucí automobil není s prvním automobilem ve vizuálním kontaktu. Právě Ford vede vývoj a integraci této aplikace.
Flotila aut testuje i další technologie. Například systém varování před překážkou. Ten umožňuje, aby automobil informoval ostatní účastníky silničního provozu o existenci potenciálně nebezpečné překážky na vozovce, o její poloze a typu.
Auto zvládne i platit parkovné
Pro plynulost dopravy budou důležité i další systémy. Například budou vozy ve stálém kontaktu s centry řízení dopravy a budou upozorňovat na náhle vzniklá dopravní omezení a podobně. Testovací vozy jsou připojeny na internet a zvládnou samy rezervovat parkovací místo v cílové destinaci. Dokonce řidič ani nebude muset k parkovacímu automatu zaplatit lístek. Auto příslušnou sumu zaplatí formou internetového bankovnictví.
Náklady na realizaci projektu činí asi 53 milionů eur. Částkou 30 milionů eur na jeho podporu a propagaci přispěly německé Spolkové ministerstvo hospodářství a technologie a Spolkové ministerstvo vzdělání a výzkumu.
V konsorciu jsou zastoupeni reprezentanti všech velkých zájmových skupin včetně firem Audi, BMW, Daimler, Ford, Opel, Volkswagen, Bosch, Continental, Deutsche Telekom, operátorů regionální infrastruktury a německých výzkumných institucí (Technická univerzita Mnichov, Technická univerzita Berlín, Univerzita Würzburg, Fraunhoferův institut).