Jan Matoušek
31. 5. 2017 9:32
Jeden vůz, který ale vyhoví nárokům většiny trhů na světě. Strategie, kterou v posledních letech úspěšně razí například Ford. Nejde ale o jediný případ, dokonce ani není potřeba zaměřovat se výlučně na současnost. Pionýrem v této oblasti byl Fiat 124. Italský sedan se sice poprvé představil už v roce 1966, v rámci licenčních a značně modifikovaných vozů ale jeho produkce běžela ještě nedávno. V následující galerii si připomeňte nejen původní fiat, ale také jeho deriváty, vyráběné v Rusku, Indii, Jižní Koreji nebo Egyptě.
Fiat 124 pro USA
Fiat 124 se dostal také do Severní Ameriky, a to hned v roce 1967. Nabízel se tam sedan, kombi (značené jako Station Wagon) i varianty Special a Special T. Zážehová dvanáctistovka dosahovala v USA, podle dostupných údajů, hned od začátku výkonu 48 kW. V roce 1969 nahradila sedan varianta Special se čtrnáctistovkou naladěnou na 57 kW. Stejný motor dostalo i kombi. V rámci modernizace byl výkon později snížen na 50 kW. Fiat 124 Special T se do Spojených států dostal v roce 1974 jako Special TC (na snímku) s 1.6 DOHC a výkonem sníženým na 57 kW. Vizuálně dominují nevzhledné plastové nárazníky, které si vyžádala americká legislativa. Na rozdíl od Evropy pak Special TC vznikl i jako kombi. Jednalo se však o takový hybrid se zážehovou šestnáctistovkou DOHC jako u sedanu, nárazníky jako u sedanu, avšak jen dvěma kruhovými světly vpředu.