reklama
 
 

Evropský trh s auty v dubnu výrazně klesl. Volkswagenu se snížil tržní podíl, za což může také Škoda

16. 5. 2017
Evropské sdružení automobilových výrobců (ACEA) zveřejnilo výsledky prodejů osobních automobilů za duben letošního roku. Podle nich prodeje v zemích Evropské unie klesly meziročně o 6,6 procenta na 1,19 milionu. Když připočítáme i země Evropského sdružení volného obchodu (EFTA), tedy Norsko, Švýcarsko a Island, prodalo se v Evropě 1,23 milionu aut, což je dokonce o 6,8 procenta méně. I přesto za první čtyři měsíce letošního roku trh s auty v Evropské unii rostl meziročně o 4,7 procenta na celkem 5,33 milionu. Největším trhem je s více než 1,135 milionu prodanými vozy Německo. Následují Spojené království, Itálie, Francie a Španělsko. České republice patří 11. místo s 22 749 prodanými vozy.
Doporučujeme

"Pokles registrací nových osobních aut v dubnu není nijak překvapivý. Jedná se o sezónní korekci, která vyrovnává silný růst v březnu. Oba tyto výkyvy jdou na vrub posunu velikonočních svátků," vysvětluje analytik Jan Linhart z KPMG. Minulý měsíc prodeje meziročně stouply o 11,2 % na 1,89 milionu aut.

Z jednotlivých trhů evropské osmadvacítky (bez Malty) zaznamenalo v dubnu největší meziroční pokles Irsko o více než 24 %. Nedařilo se ani Velké Británii, Finsku, Řecku nebo Dánsku. I zde jsou propady dvouciferné. Téměř o 30 % však rostl trh v Chorvatsku, o více než 17 % také v Portugalsku.

Česká republika se v dubnu propadla o 1,7 %. Celkově však nových dvanáct zemí, které do EU přistoupily po roce 2004, rostlo o 8,2 procenta. Klesaly naopak hlavní trhy - kromě Spojeného království také Německo o 8 %, Francie o 6 % a Itálie o 4,6 %. Růst zaznamenalo jen Španělsko o 1,1 %.

Největším koncernem z hlediska počtu prodaných aut je v Evropě Volkswagen s více než 305 tisíci prodanými vozy. To je meziroční propad o 9 %, tržní podíl pak klesl o 0,8 %. Podílela se na tom Škoda s poklesem 5,4 %, Porsche (-16,6 %) a Volkswagen (-14 %). Naopak dvouciferným tempem rostl Seat.

V dubnu se ostatně propadla většina velkých výrobců. Dvojkou evropského trhu je skupina Renault (Renault a Dacie) se 130 tisíci prodanými vozy, třetí místo patří koncernu PSA (Peugeot a Citroën) se 127 tisíci prodanými vozy. Renaultu však i přes zhruba tříprocentní propad prodejů narostl o 0,5 % tržní podíl.

Dařilo se naopak koncernu Toyota (+ Lexus), který za duben navýšil prodeje meziročně o 4,8 %. O 8,1 % se zvedly prodeje jihokorejské automobilce Kia a o 11,4 % další japonské značce Suzuki.

Z hlediska celkového počtu prodaných aut za první čtyři měsíce slavil úspěch také italsko-americký koncern Fiat Chrysler (FCA), jehož prodeje vzrostly o téměř 11 %. Toyota však narostla meziročně dokonce o 16 %.

Podle Jana Linharta bude v letošním roce trh s automobily v Evropě růst v řádu nižších jednotek procent. I z toho pohledu je pak vyrovnání rekordního březnového výsledku dubnovým propadem pochopitelné.

autor: Jan Matoušek

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama