Elektrovize Lamborghini: Nejprve oslava spalovacího motoru a do 10 let elektromobil

Martin Přibyl Martin Přibyl
18. 5. 2021 16:45
I italský výrobce supersportů Lamborghini, který podobně jako Škoda patří do koncernu Volkswagen, musí elektrifikovat. Nejprve se ale chystá oslavit spalovací motor.
Lamborghini Sián, ilustrační foto.
Lamborghini Sián, ilustrační foto. | Foto: Lamborghini

Šéf Lamborghini Stephan Winkelmann dnes představil budoucí strategii italské automobilky. I v případě divokých italských supersportů má být spojena s postupným přechodem k elektrifikaci, čistý elektromobil s naštvaným býkem ale nepřijde hned.

V první fázi své strategie, v letech 2021 a 2022, se totiž Winkelmann rozhodl "oslavit" spalovací motor. Firma má v nejbližší budoucnosti stavět na svém úspěchu z let minulých. "Tato fáze bude charakterizována vývojem a výrobou motorů, které budou vzdávat hold slavné historii značky a jejím ikonickým modelům," píše se v tiskové zprávě.

Ještě letos se v nabídce objeví dva nové modely s dvanáctiválcovým motorem. Jeden z nich má být podle britského magazínu Autoexpress nástupcem vlajkové lodi značky, supersportu Aventador.

Oslava benzinu ale nebude trvat věčně a již v roce 2023 se mají přidat i ampéry a volty. Tehdy totiž Lamborghini uvede svůj první velkosériový hybridní model (dosud v omezené sérii nabídlo hybridní supersport Sián s kapacitory místo baterií). V roce 2024 ale již má být celá nabídka Lamborghini elektrifikovaná a do roku 2025 chce firma snížit svoje flotilové emise CO2 o polovinu.

Pro značku má být zásadní boj s vysokou hmotností baterií. Inženýři se proto mají zabývat vývojem nových technologií a širším použitím lehkých karbonových kompozitů. V rámci své hybridní transformace plánuje Lamborghini investovat za čtyři roky 1,5 miliardy eur, tedy asi 38 miliard korun. Jedná se o největší investiční program v historii automobilky.

Třetí etapa Winkelmannovy vize má začít v druhé polovině dekády a bude zasvěcena elektromobilům. V té době by jako čtvrtý model značky mělo vzniknout čistě elektrické Lamborghini. Má mít výjimečné výkony a být na absolutní špici svého segmentu.

Konkurence tou dobou bude tvrdá. Svůj supervýkonný elektromobil nepředstavily nebo nechystají jen nové značky jako Rimac, Nio nebo Pininfarina. Plánuje ho i britský Lotus a především úhlavní konkurent Lamborghini: Ferrari. To ho má podle posledních informací uvést v roce 2025.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Krupobití a bouřky zasáhly Jihomoravský kraj. Dálnice D2 je neprůjezdná kvůli pádu vedení

Bouřky a krupobití zasáhly večer Jihomoravský kraj, především Břeclavsko. Kvůli spadlým drátům elektrického vedení je v obou směrech neprůjezdná dálnice D2 v okolí Břeclavi. O neprůjezdné dálnici informoval mluvčí policie David Chaloupka. Hasiči zatím mají 30 výjezdů, řeší utržené střechy i spadlé stromy. Řekl to mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.

Chaloupka zatím nemá informace, že by fungoval na dálnici odklon nebo jak velká je kolona. "Stalo se to před chvílí," poznamenal mluvčí. Podle něj má policie nahlášených v souvislosti s počasím více událostí, mezi které patří dům bez střechy, spadený strom na auto, ale taky plechová garáž, která uletěla.

Případy řeší i hasiči. "Máme tam ulítlou střechu, spadenou stěnu v kuchyni, spadené dráty elektrického vedení, ale také okna rozbitá kroupami," řekl Mikoška.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Britský operátor EE znovu zavede roamingový poplatek za volání v Evropě

Britský mobilní operátor EE od příštího roku znovu zavede roamingový příplatek za telefonování v jiných evropských zemích. Firma vlastněná britskou telekomunikační společností BT to uvedla ve svém čtvrtečním sdělení. Dříve přitom stejně jako ostatní britští operátoři tvrdila, že se po brexitu k takovému kroku nechystá, připomněla agentura AP. Zrušení roamingu v červnu 2017 ušetřilo britským turistům a jiným cestovatelům miliony liber na poplatcích za používání chytrých telefonů v evropském zahraničí.

EE uvedla, že poplatek budou muset od ledna 2022 platit zákazníci, kteří se zaregistrují po 7. červenci. Za volání, posílání textových zpráv a využívaní dat ve 47 evropských zemích s výjimkou Irska jim firma bude denně účtovat dvě libry (necelých 60 Kč). Svůj záměr společnost odůvodnila tím, že tak chce "podpořit investice" v Británii.

Zdroj: ČTK
Další zprávy