Praha - Na přídě elektromobilů se v brzké budoucnosti budou montovat reproduktory, jejichž účelem je šířit umělý zvuk pro varování chodců či cyklistů na silnicích v okolí.
Nissan již představil výsledek svého bádání v rámci konsorcia eVADER, což je projekt Evropské unie pro zvýšení bezpečnosti v souvislosti s elektromobilitou. Do projektu jsou kromě této značky zapojeny i francouzské automobilky Renault, Citroën a Peugeot, dále specializovaná výzkumná pracoviště, a rovněž výrobci dílů - například koncern Continental.
Řešení spočívá ve spolupráci kamery za čelním sklem vozu, která má vyhledávat a rozpoznávat cyklisty a chodce, a šesticí reproduktorů na přídi vozu. Z nich se pak začne linout bručivý kolísající tón (poslechnout si ho můžete zde).
V ostatních případech pojede vůz zcela bezhlučně, tedy tak, jak jezdí současné sériově vyráběné elektromobily.
"Naším cílem bylo nalézt optimální rovnováhu mezi snahou zajistit spolehlivou detekci vozů a přitom zachovávat nízkou hlučnost, která patří mezi skvělé výhody našich elektromobilů," uvedl David Quinn, který v programu eVADER zastupoval právě Nissan. Vyloučeno tak bylo řešení, že by elektromobil vydával umělý zvuk stále, pokud jede pomaleji než třicet kilometrů v hodině.
Během tříletého bádání se také řešil tón varovného zvuku. Například hned na počátku byl vyloučen zvuk sirény, protože příliš obtěžoval, a mnohdy dokonce zneklidňoval.
Experti bádali také nad intenzitou zvuku. Nakonec dospěli k názoru, že vhodná bude ta, která je pět decibelů slabší než obvyklý hluk vydávaný spalovacím motorem.
V konečné fázi se do posuzování nalezeného řešení zapojili i nevidomí lidé, kteří ho údajně doporučili.
Podle nařízení Evropské unie by všechny elektromobily měly mít již v roce 2019 systém pro zvukové varování chodců. Také v USA to místní legislativa vyžaduje.