První elektromobil od Škody je hotov. Do ulic ale nevyjede

Radek Pecák Radek Pecák
3. 10. 2014 12:15
Automobilka čeká na lepší podmínky na trhu. Do výroby je sice připravena elektrická verze modelu Škoda Citigo, ale přednost zřejmě dostane superb.
Po voze s pohonem na zemní plyn měl přijít na řadu i elektromobil.
Po voze s pohonem na zemní plyn měl přijít na řadu i elektromobil. | Foto: Škoda Auto

Paříž - Společnost Škoda Auto odkládá na neurčito uvedení svého prvního elektromobilu do výroby. Elektrickou verzi modelu Citigo - nejmenšího v nabídce automobilky Škoda - by sice teoreticky mohla uvést na trh ve velmi krátké době, ale nevidí dostatečný zájem dealerů na významných trzích.

"Taková poptávka v současné době není," potvrdil online deníku Aktuálně.cz dobře informovaný zdroj z mladoboleslavské automobilky, který si nepřál být jmenován.

Projekt je odložen minimálně do té doby, než se změní podmínky na trhu a stát přijme takové předpisy, které budou zájemce motivovat ke koupi automobilů neprodukujících v místě svého užívání žádné škodlivé emise.

Viděli ho i Číňané

Příchod elektromobilu na trh přitom Škoda původně avizovala na letošní rok. Jeho prototyp nijak zvlášť netají. Společně s dalšími svými modely ho dokonce vystavila při návštěvě čínské vládní delegace v mladoboleslavské továrně na konci srpna.

Elektrická verze Citigo je technicky zcela shodná s Volkswagen e-Up!. Oba vozy (a s nimi ještě Seat Mii) se vyrábějí v bratislavském závodě Volkswagenu. Dojezd Volkswagenu e-Up! je 160 kilometrů, přičemž maximální rychlost odpovídá nejvyšší povolené rychlosti na české dálnici - tedy 130 kilometrů v hodině. Za vůz s motorem o výkonu 60 kW se v České republice platí 599 900 korun.

Podobnou cenu by ale skupina zákazníků Škody určitě neakceptovala. Firma se proto v oblasti alternativních pohonů zatím bude orientovat na CNG, tedy stlačený zemní plyn. "To se v tuto dobu jeví zajímavě," uvedl na autosalonu v Paříži šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika Luboš Vlček.

Superb bude větší a také ve variantě hybrid

V tuto chvíli je téměř jisté, že první škodovkou, v níž si budou moci lidé vyzkoušet jízdu na elektřinu, se místo citigo stane nová generace superbu.

Ta se představí na ženevském autosalonu v březnu příštího roku a má se začít prodávat v létě 2015. Hybridní verze přijde do prodeje až zhruba rok poté. Využije ústrojí z Volkswagenu Passat GTE, a měla by tedy být schopná ujet 50 kilometrů do doby, než se vybije baterie a spustí se benzinový motor.

Superb třetí generace bude - podle zdroje online deníku Aktuálně.cz - opět citelně větší než současná verze. Rozměry narostou podobně jako mezi octavií druhé a třetí generace. Navíc se nezvětší jen do délky, ale i do šířky. Limuzína i kombi se začnou prodávat téměř současně - s odstupem pouze několika týdnů, podobně jako nyní u nové fabie.

Změní se i letitý roomster

Příští rok Škoda představí dva nové automobily. Po zmíněném superbu přijde na řadu obměna letitého roomsteru. V jeho případě firma nepřímo přiznává, že se vydala trochu nesprávným směrem.

"V době, kdy se připravovala fabie druhé generace, se předpokládalo, že kromě hatchbacku budou mít lidé zájem právě o vůz ve stylu malého rodinného MPV a že tato karosérie v prodejích předežene kombi. Kvůli tomu také minulá fabie vypadala tak, jak vypadala," vysvětluje šéfdesignér značky Jozef Kabaň.

Roomster už si Škoda nebude vyvíjet zcela sama. Technicky má vycházet z Volkswagenu Caddy. Půjde tedy o podstatně větší vůz než v současnosti. Design však má být zcela svébytný, a to i v interiéru.

Vyroste i yeti, chystá se také dodávka

Rok 2016 potom bude pro Škodu ve znamení SUV. V plánu je příchod nové generace vozu yeti a velkého SUV, které dokáže převézt až sedm lidí. Do tohoto segmentu se Škoda pouští především kvůli snaze dále posílit na ruském a čínském trhu.

Pod modelovou ofenzívou jsou podepsáni šéf Škody Winfried Vahland a šéfdesignér Jozef Kabaň, kteří tvoří sehranou dvojici.
Pod modelovou ofenzívou jsou podepsáni šéf Škody Winfried Vahland a šéfdesignér Jozef Kabaň, kteří tvoří sehranou dvojici. | Foto: Radek Pecák

Zhruba ve stejném období má začít i prodej dodávky Škoda. Ta, podobně jako nový roomster, vznikne ve spolupráci s divizí užitkových vozů ve Volkswagenu. Dodávka s logem Škoda převezme technické parametry Volkswagenu Transporter příští generace.

Na vstup do tohoto segmentu ale Škoda musí nejdříve připravit i své prodejce. Pro dealery to znamená například nutné investice do zvedáků s vyšší nosností, často budou muset přebudovávat i vjezdová vrata.

 

Právě se děje

před 1 minutou

Hamáček pověřil velvyslance v USA a v Rusku, aby nabídli jako místo možného setkání Bidena s Putinem Prahu. Vše je podle něj na začátku

Zdroj: ČTK
před 27 minutami

České dráhy si u tří bank otevřely rámcové úvěry za 8,5 miliardy korun

České dráhy si u tří bank otevřely sedmileté rámcové úvěry za až 8,5 miliardy korun. Dráhy je budou čerpat v případě potřeby, přičemž využít je mohou pro jakýkoliv účel. Prioritně je však chtějí využít pro nákup nových vlaků. Podnik chtěl dojednáním úvěrů posílit svou současnou likviditu. České dráhy loni kvůli pandemii jen na tržbách ztratily více než čtyři miliardy korun.

Dopravce se na úvěrech dohodl s Raiffeisenbank, UniCredit Bank a VÚB.

"O více než čtyři miliardy nižší tržby v roce 2020 a další propad příjmů z přepravy cestujících v důsledku současných protiepidemických opatření způsobily, že České dráhy mají méně peněz na investice do svého rozvoje. A přesto, že realizujeme úspory, kde se dá, na nákup techniky ani na rozvoj zázemí pro její údržbu rezignovat nemůžeme. Ve smlouvách s kraji a státem jsme slíbili nové vlaky a tento závazek splníme. Je to investice do budoucnosti," uvedl šéf Českých drah Ivan Bednárik. Podle něj je společnost podle všech ekonomických ukazatelů i přes ztráty nadále silná a spolehlivá firma se zdravým zadlužením.

Zdroj: ČTK
Další zprávy