Když vedoucí sekce užitkových vozů Volkswagen Jakub Šebesta říká, že nový ID.Buzz nemá v rámci elektromobilní konkurence obdoby, jistě tím nemá na mysli pouhé užitkové vlastnosti. Kdo rodinné výlety pojímá jako přípravu na stěhování, dokázal si v nabídce elektrických aut vybrat i v minulosti. Třeba z nabídky Stellantisu - Citroënem Berlingo počínaje a Toyotou ProAce konče. A pak je tu také čínský Maxus Euniq 5, který nemá ani užitkový původ, velký vnitřní prostor však ano.
S ID.Buzzem je to ale přece jen trochu jiné. Když tu teď stojí nasvícený na pódiu Hauch Gallery v pražském Karlíně v limetkově zelené barvě, vypadá laskavě, mile, až téměř chutně. Automobilka mu nadělila jednoduché křivky, pro Volkswagen tak typické, které však elektrické modely značky dosud nectily. Teď jsou tedy zpět a zdárná interakce mezi autem a tradičním zákazníkem Volkswagenu může začít.
"Když jsem jej ukazoval návštěvníkům výstavy e-Salon, byli překvapeni, jak prostorný ID.Buzz je. A často říkali, že s ohledem na možnosti, jaké nabízí, není ani drahý," tvrdí školitel značky Martin Pokorný.
Cenové srovnání se spalovacím Multivanem ostatně nabízí na tiskové konferenci při příležitosti uvedení modelu na trh i Jakub Šebesta - a oba vozy vycházejí skoro stejně. Nutno však podotknout, že ID.Buzz není zamýšlen jako elektrická náhrada Multivanu, ve skutečnosti jde o auto stojící o třídu níž. Pokud jej lze vnitřním prostorem srovnat s jiným modelem Volkswagenu, pak se tedy spíše nabízí Caddy.
ID.Buzz, který v těchto dnech vyjíždí k prvním zákazníkům, má pět sedadel ve dvou řadách a baterii s využitelnou kapacitou 77 kWh. Motor s výkonem 204 koní je umístěn nad zadní nápravou a pohání zadní kola. Souběžně je v nabídce i užitková verze Cargo, kde nákladový prostor začíná za první řadou sedadel.
Na otázku, jak dlouho od objednání zákazník na auto čeká, nechce dát Jakub Šebesta jednoznačnou odpověď. "Podle mých zkušeností je rychlejší dodání užitkové verze, v řádu měsíců. Na osobní provedení se v současnosti čeká zhruba rok," připouští. "Výroba ale ještě neběží naplno, termíny dodání se tak mohou měnit," říká s tím, že v budoucnu automobilka plánuje chrlit až 160 tisíc aut ročně.
Letošní kvóta 200 vozů pro Českou republiku je však už téměř vyčerpána. První busíky se tak dostanou hlavně k zákazníkům, kteří si je objednali v předprodeji. Automobilka jej zahájila s velkým předstihem loni v červenci. "Tímto způsobem se pro ID.Buzz rozhodlo 130 zájemců, aniž by si jej mohli prohlédnout," uvádí Jakub Šebesta. Dalších 45 kusů již zamířilo k dealerům, kde slouží jako předváděcí vozy. Šebesta připouští, že kdyby výroba běžela rychleji, Volkswagen by letos v Česku dokázal prodat 300 vozů.
Současnou nabídku ID.Buzzu lze označit za úvodní, už za pár měsíců bude mít premiéru o 20 centimetrů delší provedení, které nabídne sedm míst. V listopadu také odstartuje výroba verze se dvěma motory, pohonem všech kol a 91kWh baterií.
Příští rok se dočkají i zájemci o sportovní ID.Buzz GTX s výkonem 340 koní a 84kWh baterií, respektive 91kWh baterkou pro verzi 4×4. K dispozici bude i šestimístné provedení Buzzu ve stávající kratší karoserii, kde budou sedadla umístěna ve třech řadách po dvou samostatných křeslech. A také volitelně menší trakční baterie s kapacitou 63 kWh, která pomůže srazit cenu auta.