Úsporný tak, až se nechce věřit. Mercedes CLA dorazí na jaře, má mít dostupnou cenu

Úsporný tak, až se nechce věřit. Mercedes CLA dorazí na jaře, má mít dostupnou cenu
Maskované prototypy Mercedesu CLA už lze potkat na cestách po Evropě.
Zde automobilka poodhaluje i detail zadního světla. To bude mít grafiku třícípé hvězdy.
Nový Mercedes CLA by měl vycházet z této studie.
Sériové auto by se mělo lišit jen v detailech. Zobrazit 10 fotografií
Foto: Mercedes-Benz
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
před 2 hodinami
V souvislosti s ním se mluví o revoluci, chystaný kompaktní bateriový mercedes má totiž spotřebovat mimořádně málo elektřiny. Spalovací motor souběžně nabízené hybridní verze bude zase natolik efektivní, že automobilka vůbec neuvažuje o plug-in hybridu.

Co všechno bateriový Mercedes CLA umí, ukázal začátkem listopadu na testovacím polygonu v italském Nardò. Předsériový prototyp tu po trati na plný plyn kroužil přesně čtyřiadvacet hodin, během kterých ujel 3717 kilometrů. Tím přesvědčivě překonal rekord z roku 2019, který až dosud s 3424 kilometry drželo násobně dražší Porsche Taycan.

Ještě lépe si celou událost lze představit, když se z kilometrového nájezdu vypočítá průměrná rychlost. Údaj 155 km/h vypadá dobře sám o sobě, průměrná rychlost však navíc zahrnuje i přestávky na dobíjení. Těch během rychlostního maratonu absolvoval Mercedes celkem 40, každá z nich měla trvat zhruba deset minut. Ve skutečnosti tak muselo auto jet prakticky stále maximální rychlostí, která je v jeho případě omezena na 210 km/h.

Mercedes uvádí, že auto do sebe dokáže vstřebat dobíjecí výkon až 320 kW, a to po velmi dlouhou dobu. Také díky 800voltové architektuře by mu k doplnění energie na čtyři stovky kilometrů mělo ve standardních podmínkách stačit patnáct minut.

Ještě o něco zajímavější je údaj o dojezdu. Výrobce udává 750 kilometrů na jedno nabití podle normy WLTP. Což je vzdálenost, kterou lze bez větší námahy dosáhnout i v praxi.

To celé by v současnosti nebylo až tak neuvěřitelné, kdyby auto zároveň nemělo na palubě baterii s docela běžnou kapacitou. Ta u Mercedesu má 85 kWh, což po výpočtu ukazuje na průměrnou spotřebu zhruba 11,3 kWh na 100 km.

Automobilka navíc slibuje nízkou spotřebu i při vysokých dálničních rychlostech. K tomu by měla dopomoci nejen příkladná aerodynamika, ale také dvoustupňová převodovka. Ta řadí druhý stupeň v rychlosti 110 km/h, čímž klesnou otáčky a s nimi i nutný příděl elektrické energie.

Bez zajímavosti není ani použitá baterie, která má díky většímu podílu křemíku v anodě vyšší energetickou hustotu. Znamená to, že při stejných rozměrech nabízí vyšší kapacitu. Do budoucna automobilka plánuje i nasazení lithium-železo-fosfátové baterie (LFP), která sice tak vysokou energetickou hustotu nabídnout nedokáže, zato je výrobně levnější.

Za pozoruhodnými parametry Mercedesu CLA hledejme novou platformu MMA a elektromotor s označením EDU 2.0, který si Mercedes postavil sám ve vývojovém centru v Untertürkheimu. Pohonná jednotka, jejíž výrobu převzala rakouská Magna, má být mimořádně kompaktní a lehká. Umístěná nad zadní nápravou a pohánějící zadní kola dodá výkon 200 kW, verze s pohonem všech kol přidává dalších 80 kW na přední nápravu.

Bateriová varianta CLA se představí na jaře příštího roku, šéf Mercedesu Ola Källenius se v této souvislosti nechal slyšet, že nabídne "cenově dostupný luxus". Objevil se i první odhad - 55 tisíc eur, v přepočtu zhruba 1,4 milionu korun.

Zhruba s ročním odstupem po elektromobilu by měla následovat levnější hybridní verze. Má ji pohánět benzinová patnáctistovka s výkonem 100, 120 nebo 140 kW, i tento motor si vyvinula automobilka ve své režii. Jeho výrobu však tentokrát přesunul až do Číny, v rámci spolupráce s koncernem Geely.

Zcela záměrně se Mercedes u CLA vyhnul plug-in hybridní verzi: ta elektrická má dojezd jako spalovací auto a velmi rychle se dobíjí, hybridní zase spotřebuje pouhé čtyři litry benzinu. Což je tak málo, že plug-in hybrid by podle automobilky neměl nikomu chybět.

 

Právě se děje

Další zprávy