Auto, jak ho všichni známe a umíme ho ovládat z autoškoly. K jeho pohonu slouží spalovací motor, v němž se energie k pohybu získává z fosilních paliv – benzinu, nafty nebo stlačeného zemního plynu.
Jak to fungujePro spuštění animace klikněte na plyn a brzdu
AkcelerátorSpalovací motor pohání přes převodovku kola.
BrzdaPohybová energie se třením v brzdách přeměňuje na energii tepelnou. Přijde vniveč.
Pro ty, kteří nemají kde dobíjet a potřebují často absolvovat dlouhé cesty. Ze všech pohonných ústrojí je nejlevnější, protože se jedná o zvládnutou techniku, která může těžit z velkosériové výroby a nižší závislosti na drahých materiálech.
Hybridy jsou auta, která se snaží získat energii jinak zmařenou při brzdění a pomocí přídavných elektromotorů zlepšit spotřebu a účinnost spalovacího motoru. Existují hned tři typy, které můžeme přiblížit na modelech značky Hyundai, jež je všechny nabízí.
Mildhybridy od vyspělejších typů odlišuje to, že nejsou běžně schopné jízdy pouze na elektřinu. Slabý elektromotor nahrazuje startér a generátor. Energii získanou při brzdění ukládá do malé baterie a dokáže pomoci motoru při akceleraci nebo umožní vypnutí motoru za jízdy a plachtění s nulovou spotřebou. Příkladem je Hyundai Tucson 2.0 CRDi s 48V mildhybridem, v praxi u takového vozu nepoznáte rozdíl oproti klasickému spalovacímu motoru. Proto se mu dále nevěnujeme.
Fullhybridy mají silnější elektrický motor, běžně o výkonu několika desítek kilowattů a větší baterii, která se však dobíjí jen za jízdy při brzdění nebo přebytečným výkonem motoru. Díky silnějšímu elektromotoru jsou již fullhybridy schopné jet čistě na elektřinu, ale jen krátkou vzdálenost. Příkladem je Hyundai Ioniq Hybrid.
Můžeme jim také říkat hybridy do zásuvky. Jsou to auta na půli cesty k elektromobilům. Baterie má běžně kapacitu 10 a více kilowatthodin a umožňuje jízdu na vzdálenost několika desítek kilometrů čistě na elektřinu. Také se ale musí dobíjet z elektrické sítě, protože při jízdě se nenaplní dostatečně. Spotřeba takového vozu výrazně závisí na tom, jak často se nabíjí. Příkladem je Hyundai Ioniq PHEV.
Jak to fungujePro spuštění animace klikněte na plyn a brzdu
AkcelerátorV závislosti na zátěži, nabití baterie a požadovaném výkonu pohání auto buď sám elektrický, nebo spalovací motor, případně oba. Zdroj pohybové energie vždy vybírá řídicí elektronika. Přebytečný výkon spalovacího motoru lze využít k dobíjení baterie.
BrzdaMísto toho, aby se všechna pohybová energie přeměnila v teplo, je možné její část překlopením funkce elektromotoru na generátor (rekuperací), uložit v podobě elektrické energie v bateriích. Ty pak následně pohání elektromotor při akceleraci nebo jízdě ustálenou rychlostí.
Samodobíjecí hybrid vlastně svým komfortem použití vyhoví i těm, kteří elektroauta odmítali. Stačí do něj totiž jen tankovat. Plug-in hybrid je pro ekologicky založené řidiče, kteří často jezdí po městě, občas si ale musí střihnout delší trasu a mají kde dobíjet.
Podle mnohých nejekologičtější auto současnosti. Elektromobil čerpá energii k pohybu z baterií, které napájí trakční elektromotor. Je s tím spojena řada výhod, ale i nevýhod.
Jak to fungujePro spuštění animace klikněte na plyn a brzdu
AkcelerátorKola pohání vždy elektrický motor. U elektromobilů většinou není komplikovaná převodovka, stačí jeden převod.
BrzdaEnergie získaná rekuperací se podobně jako u hybridu ukládá do baterií a následně se dá použít k pohonu auta. Akumulátor elektromobilu je ale tak velký, že se na rozdíl od samodobíjecího hybridu nedá rekuperací dobít víc než o několik procent.
Zatím hlavně pro nadšence, kteří auto mohou dobíjet doma, dokážou se vypořádat s nedostatečnou infrastrukturou a omezeným dojezdem. A nevadí jim vysoká cena.
Auto na vodík je svým způsobem elektromobil, který si ale vlastní elektrárnu vozí na palubě. Auta tohoto typu se zatím v Česku neprodávají, protože u nás nestojí jediná veřejná plnicí stanice na vodík.
Jak to fungujePro spuštění animace klikněte na plyn a brzdu
AkcelerátorKola pohání vždy elektrický motor. Energii může buď získat z baterie (tam se uloží při rekuperaci) nebo z palivových článků, které reakcí vodíku a kyslíku vytváří elektrickou energii a vodu.
BrzdaRekuperací získaná energie se může použít k pohonu auta. Proto mají i vodíková auta baterii.
V současnosti, s ohledem na nulovou infrastrukuru, pro nikoho. Stát ale plánuje podpořit výstavbu veřejných plnicích stanic. Jakmile jich bude dost, může se stát z vodíkového auta ideální univerzální vůz budoucnosti pro dlouhé trasy. Jen bude nutné změnit přístup k výrobě vodíku. V současné době vzniká jako vedlejší produkt při rafinaci ropy. Čistá mobilita vyžaduje jeho výrobu elektrolýzou vody za využití obnovitelných zdrojů energie.
Bude auto budoucnosti jezdit na vodík, nebo elektřinu? To je otázka, na které se nemohou shodnout ani představitelé největších automobilových koncernů na světě. Zatímco Hyundai patří dlouhodobě k zastáncům technologické otevřenosti a nabízí kromě elektromobilů i auta na vodík, další giganty se rozhodly upřít svoji pozornost jedním směrem. VW sází na elektromobily, protože technologie je obecně u těchto vozů nejlépe zvládnutá a existuje alespoň nějaká infrastruktura. Toyota naopak dlouhodobě propaguje vodík, který umožňuje delší cesty, ale u něhož chybí síť plnicích stanic. Oba koncerny si však nechávají otevřená zadní vrátka: Toyota již představila svůj první čistý elektromobil, VW připustil, že jeho další technická platforma bude připravena i na pohon vodíkovými články. Auta budou po roce 2030 pravděpodobně jezdit na to, co bude pro jejich použití nejvhodnější. Městské vozy na elektřinu, ty určené na delší trasy na vodík.