Vyjádření Alaina Faveyho, které cituje britský Autoexpress, je jasné: "Elektrické Citigo-e iV je pryč. Prodali jsme všechny, které jsme měli prodat, neplánujeme ho ničím nahradit. V budoucnu nebudeme nabízet auto takové velikosti," řekl. Pro nejmenší škodovácký model by to tak mělo znamenat definitivní konec, verze se spalovacími motory skončily již minulý rok.
Elektrické Citigo přitom slavilo úspěchy, když na většině trhů byly dostupné výrobní kvóty velice rychle rozebrané. Podobně na tom ostatně jsou i příbuzné modely Volkswagen e-up a Seat Mii Electric. VW je v Česku vyprodané (dá se pořídit v Německu), elektrické Mii pak u nás nikdy dostupné nebylo, německý web výrobce píše o tom, že by auto mělo být opět k dispozici v průběhu příštího roku.
"Vysoký zájem o Citigo-e iV předčil naše očekávání a potvrdil více než konkurenceschopnou cenu a kvalitu prvního plně elektrického vozu Škoda. Prodejci na všech trzích vyčerpali své kvóty dříve, než bylo v plánu, proto jsme byli donuceni uzavřít příjem objednávek. Od ledna do července tohoto roku bylo zákazníkům doručeno více než 6400 vozů," komentoval situaci pro Aktuálně.cz mluvčí Škody Pavel Jína.
Zatímco pro zákazníky jsou takové malé elektrovozy velice zajímavé, pro koncern žádné velké terno nepředstavují. Oborový magazín Automobilwoche tak například v minulosti uvedl, že VW na jednom vyrobeném e-upu prodělá 5000 eur.
Favey si proto více slibuje od plug-in hybridních verzí nové Octavie, které by měly zaujmout na trzích, kde pro auta do zásuvky existují pobídky. Menší auta podobného typu se ale Škodovce podle Faveyho nevyplatí.
"Nemyslím si, že takové hybridy jsou technologií vhodnou pro malá auta," cituje člena představenstva Autoexpress. "Něco jiného to ale je ve firemních flotilách. Plug-in hybridní Octavia a Superb jsou v tomto ohledu přesně tím, co potřebujeme."
Třeba u Scaly jsou výhody této techniky již sporné. "Jedná se stále o relativně drahou věc, takže buď musíte mít zákazníky, kteří jsou ochotni přijmout její vyšší cenu a zaplatit ji, nebo se musíte smířit s tím, že budete na autech prodělávat, což pro nás není cesta. Do segmentu menších aut s plug-in hybridy tedy nepůjdeme, pokud budeme vědět, že za ně nikdo není ochotný zaplatit," tvrdí Favey.
To je podle Autoexpressu smutná zpráva pro člena představenstva pro výzkum a vývoj Christiana Strubeho. Ten prý prosazoval top verzi Scaly, model RS měl být ostrým plug-in hybridem, pro koncern by ale jeho uvedení znamenalo předělat platformu MQB-A0, na níž Scala stojí společně s VW Polo nebo Seatem Ibiza, aby pojala baterie hybridního systému.
V dohledné budoucnosti podle Faveyho přitom ale nevznikne ani Kodiaq do zásuvky, o němž se spekulovalo jako o nástupci silné naftové verze RS, která končí. Podle Faveyho není jasné, jak bude vypadat přechod zákazníků od vozů se spalovacími motory k plug-in hybridům a následně i k elektromobilům. "Lidé možná z Kodiaqu přejdou rovnou k Enyaqu, aniž by si pořizovali mezistupeň v podobě plug-in hybridu," řekl magazínu Autocar.
V případě malých elektromobilů pak Škodovka bude podle britských novinářů vyčkávat, až bude připravena platforma MEB, na níž stojí Enyaq iV, pro lacinější vozy. "Jestli jednoho dne bude existovat MEB pro malá auta, pak na ní budeme nabízet i Škodovku," řekl Favey.