Měla to být Škoda Enyaq originál. Teď kupé verze ukazuje výhody hezkého zadku

Měla to být Škoda Enyaq originál. Teď kupé verze ukazuje výhody hezkého zadku
Foto: Škoda Auto
Martin Přibyl Martin Přibyl
6. 9. 2021 6:02
Škoda poodhalila novou verzi svého elektrického Enyaqu. Kvůli lépe tvarované zádi a vyladěné aerodynamice dojede dál než klasický crossover. Vyzkoušeli jsme maskované prototypy.
Splývavá záď Enyaqu snižuje odpor vzduchu o jednu setinu a zvyšuje dojezd o 10-15 kilometrů.
Splývavá záď Enyaqu snižuje odpor vzduchu o jednu setinu a zvyšuje dojezd o 10-15 kilometrů. | Foto: Škoda Auto

Když v roce 2016 v Boleslavi zahajovali práce na čistě elektrickém SUV Enyaq, počítali s tím, že to bude kupé-SUV ve stylu BMW X6. Auto mělo být technickým pionýrem, vždyť se jedná o první Škodu postavenou na revoluční platformě MEB, která je navržena výhradně pro elektromobily.

„Tehdy jsme nevěřili, že bude přechod k elektromobilitě tak rychlý,“ vzpomíná produktový manažer Jaromír Mendl. Enyaq neměl být jen elektromodel mezi Karoqem a Kodiaqem, ale měl zaujmout i stylem.

Již o rok později ale v Mladé Boleslavi začali svůj plán přehodnocovat, elektromobilita začínala nabírat na významu, a v roce 2018 padlo rozhodnutí, že jako první přijde na trh Enyaq v podobě klasického crossoveru s větším kufrem a "plnoformátovou" zádí. To proto, aby se i elektrické Škody držely praktického naturelu značky jako takové.

Zatím se tento přístup setkal s úspěchem, Škoda dostala již 70 tisíc objednávek na Enyaq, přičemž 70 procent zákazníků volí verzi 80 s větší baterií. Na 35 tisíc aut již po světě jezdí.

S kupé už se najednou tedy tak nespěchá, a tak je v celé kráse Škoda představí někdy před Vánoci a na trh tato stylovější verze přijde v první polovině příštího roku. Cena je zatím neznámá, ale dá se čekat, že auto bude už kvůli lepší standardní výbavě o něco dražší než standardní Enyaq se základní cenou od 1 089 900 korun. Půjde tedy o vůbec nejdražší silniční (nezávodní) Škodu.

Pohlednější, vysportovaná splývavá záď skýtá v případě elektromobilu velkou výhodu, pozvolně klesající střecha znamená lepší aerodynamiku. Omezuje se totiž tvorba vírů za autem. Výsledkem je to, že Enyaq kupé má součinitel odporu vzduchu 0,247, což je o setinu lepší než výchozí crossover.

Palubní deska je naprosto stejná. Ovládání velkého dotykového displeje vyžaduje zvyk.
Palubní deska je naprosto stejná. Ovládání velkého dotykového displeje vyžaduje zvyk. | Foto: Škoda Auto

Zlepšení o setinu se zdá jako nic, ale obecně vzato je právě druhé desetinné místo koeficientu tou pozicí, kde se v uhlazování automobilových karoserií láme chleba. Podle Jaromíra Mendla byl právě nízký aerodynamický odpor jednou z vývojových priorit.

Vývojáři parametry přeměřovali v aerodynamickém tunelu Audi a v případě Enyaqu Coupé se jim podařilo dosáhnout lepších výsledků než u technicky příbuzného Audi Q4 e-tron Sportback, ten má součinitel odporu vzduchu 0,26. Předcházely tomu pečlivé výpočty v simulačním programu.

Zástupci Škody odhadují, že nižší aerodynamický odpor prodlouží normovaný dojezd o 10-15 kilometrů, nejvíce by záď měla pomoci na dálnici a obecně ve vyšších rychlostech, kde je vliv aerodynamiky největší. V případě verze 80 s větší baterií a pohonem zadních kol to znamená, že Enyaq Coupé iV by měl na jedno nabití ujet 535 kilometrů.

Pod maskování z písmenek tvořících označení modelu, může být i oranžová metalíza z Fabie. Ta bude pro Enyaq Coupé unikátní.
Pod maskování z písmenek tvořících označení modelu, může být i oranžová metalíza z Fabie. Ta bude pro Enyaq Coupé unikátní. | Foto: Škoda Auto

Coupé bude v Česku dostupné se stejnými kombinacemi elektromotorů a baterií jako výchozí Enyaq. Na výběr tedy bude verze 60 s 58kWh baterií a pohonem zadních kol a pak také „osmdesátka“ se 77kWh akumulátorem. Tu bude možné zvolit s jedním elektromotorem o výkonu 150 kW nebo dvěma s celkovými 195 kilowatty a pohonem 4×4. I Coupé pak dostane chystanou sportovní verzi RS. Ta by se měla představit někdy na jaře příštího roku.

Ona splývavá záď s sebou nese o něco méně praktičtější interiér. Základní objem kufru se na papíře změnil spíše zanedbatelně, místo 585 litrů pojme kupé 570. Jenže: svalnatěji tvarovaný zadní nárazník má výše položenou nákladovou hranu. Kromě toho, že budete muset svoje kufry více zvednout, to také znamená, že pokud chcete mít podlahu zarovnanou s nakládací hranou, bude zavazadlový prostor nižší.

Pod podlahou jsou naštěstí docela šikovné polystyrenové prvky, které fungují jako organizér na drobnosti a v případě potřeby by měly jít vyjmout. Pak bude podlaha níže, za hranou ale vznikne nepraktický schod.

Prostoru pro kolena je dost, pro hlavu méně - tak je to ostatně u všech SUV-kupé.
Prostoru pro kolena je dost, pro hlavu méně - tak je to ostatně u všech SUV-kupé. | Foto: Škoda Auto

Klesající střecha pak znamená i méně místa na hlavu zadních cestujících. Škoda problém částečně řeší obrovským střešním oknem, které je natažené až nad hlavy zadních cestujících (podobně jako Tesla protáhla u Modelu 3 nad hlavy cestujících zadní okno). Se 175 centimetry ale budete mít nad hlavou i tak nějakých pět centimetrů.

Prosklená střecha bude standardem a je mimochodem největší, kterou Škoda kdy do auta nasadila. Obejde se bez krycí roletky. Tu je možné dokoupit jako skládací, o zamezení průniku slunečních paprsků, které by jinak rozehřívaly interiér, se tady však stará úprava skla. Měla by být ještě důslednější než u nové Fabie, která má prosklenou střechu řešenou podobně.

Karoserie samotná se u Enyaqu kupé měnila od sloupku mezi dveřmi dozadu. Na prototypech je to vidět na výplních zadních dveří, jejichž horní část je z hladkého předsériového plastu. Kromě upraveného zadního nárazníku a jiné zádě pak auto bude mít standardně i přední sportovní nárazník odpovídající verzi Sportline.

Upravenou záď schválně nezdobí žádný spojler, ani křídlo. Ve Škodě nechtěli rušit design vozu.
Upravenou záď schválně nezdobí žádný spojler, ani křídlo. Ve Škodě nechtěli rušit design vozu. | Foto: Škoda Auto

Samotná jízda v kupé bez přímého srovnání nepůsobí nikterak odlišně. Zkoušeli jsme verzi 80 s pohonem zadních kol; je tichá, až na kola citelněji zapadávající do větších děr, pohodlná, svižná a snadno ovladatelná. Enyaq je až na občasný souboj s ovládáním palubního systému prostě příjemné auto.

Na přibližně 65kilometrové trase jsme pak dosáhli spotřeby 15,6 kWh / 100 km. To je slušné a znamená to reálný dojezd, který se blíží 500 kilometrům. Na opravdu přesné srovnání spotřeby si ale budeme muset počkat do příštího roku, až budeme moci obě auta postavit na stejnou trasu a za stejných podmínek. Pak se ukáže, co ten hezčí zadek znamená v praxi.

Update i pro klasický Enyaq

Škoda Enyaq iV 2021

Jakmile se dostane Enyaq kupé do prodeje, bude to znamenat i novinku pro stávající crossover. Obě auta v tu chvíli mají přejít na novější verzi palubního softwaru, která má mimo jiné umožnit update na dálku a také citelně zvýšit rychlost dobíjení. Nejsignifikantněji prý u verze 80, kde to umožňuje kapacitnější baterie, přesnější ale Škoda být nechce.

Enyaqy, které jsou již v provozu, se tohoto updatu dočkají také. Jejich majitelé s nimi budou muset do servisu, kde jim nový software do auta nahrají.

S touto změnou se promění i přístup Škody k rychlodobíjení. Dosud byl u většiny verzí Enyaqu standardem dobíjecí výkon 50 kW, který šlo buď rovnou při konfiguraci, nebo následně zásahem v servisu zvednout až na 125 kW u verze s větší baterií. Nově by zvýšený dobíjecí výkon měl již být standardem.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 18 minutami

Magma ze sopky na Kanárských ostrovech může vytékat až tři měsíce, obávají se experti

Na španělském ostrově La Palma může magma po nedělní erupci sopky podle odhadu expertů vytékat tři týdny nebo až tři měsíce, informoval dnes deník El País s odkazem na vulkanologický institut Kanárských ostrovů. Několik proudů masy žhavé lávy na cestě k pobřeží dosud zničilo dvě stovky domů a na 154 hektarů půdy, ohroženy jsou i banánovníkové plantáže. Přerušen je kvůli valící se lávě stále provoz na šesti silnicích, letecká doprava na ostrově funguje bez omezení.

Největší obavy nyní panují ze střetu žhavé lávy s mořskou vodou, po němž se do ovzduší uvolní obrovské množství páry a toxických plynů. Riziko velkých cunami podle expertů nehrozí. Pobřeží na jihozápadě ostrova bylo uzavřeno, láva by tam měla dorazit během několika dnů, její postup se totiž zpomalil. Nyní je okraj proudů lávy asi 2,5 kilometru od pobřeží. V některých částech dosahuje masa lávy výšky až 12 metrů.

Láva kromě zatím dvou stovek domů zničila i infrastrukturu ostrova, elektrické vedení, zemědělskou půdu, ale také například zavlažovací potrubí k banánovníkovým plantážím. Ohroženo je nyní asi 400 hektarů plantáží banánovníků, jehož pěstování patří k hlavním ekonomickým odvětvím na ostrově. V nejpostiženější oblasti kolem obcí El Paso a Los Llanos de Aridane se pěstuje asi 20 procent produkce banánů ostrova. O práci tak mohou podle deníku La Vanguardia přijít stovky lidí.

Erupce na La Palmě už zničila také řadu domů, které fungovaly jako ubytování pro turisty. Právě jihozápad ostrova je vyhledávanou destinací zejména německých a holandských turistů. Cestovní ruch se přitom právě sotva začal vzpamatovávat z omezení kvůli pandemii covidu-19. Španělská ministryně cestovního ruchu Reyes Marotová nicméně v pondělí uvedla, že tato událost může být i reklamou pro cestovní ruch v příštích týdnech a měsících, za což si vysloužila kritiku místních obyvatel.

Přírodní katastrofa si díky včasné evakuaci nevyžádala žádné oběti, ani zraněné. Z postižené oblasti bylo evakuováno na 6000 lidí. Škody způsobené erupcí odhadl premiér Kanárských ostrovů Ángel Víctor Torres na více než 400 milionů eur (asi 10,2 miliardy Kč).

Vyvěrání magmatu ze sopky odhadují experti na několik týdnů až měsíců. Vychází přitom z dosud nejdelší erupce na ostrově z roku 1585, kdy to bylo 84 dnů, a nejkratší z roku 1971, kdy magma vyvěralo 25 dní. Návrat k normálu ale po této přírodní katastrofě podle televize RTVE potrvá další týdny či měsíce.

Deník El País dnes s odvoláním na vulkanologický ústav Kanárských ostrovů napsal, že do vzduchu se po erupci nyní na La Palmě uvolňuje denně odhadem od 6000 do 11.500 tun oxidu siřičitého.

před 58 minutami

Prodeje léků na předpis stouply meziročně o desetinu

Prodeje léků na předpis v Česku v období od začátku července 2020 do konce června 2021 vzrostly meziročně o desetinu na 75 miliard korun, volně prodejných léků a doplňků stravy o pět procent na 27 miliard korun. Vyplývá to z dat analytické společnosti IQVIA. Hodnoty prodejů léků na předpis jsou uvedeny v cenách výrobce bez DPH, hodnoty prodejů v kategorii volně prodejných léků a produktů pro zdravotní péči jsou naopak měřeny v koncových cenách včetně DPH.

Zdroj: ČTK
Další zprávy