Dominátor trhu pick-upů mává sbohem. Vyzkoušeli jsme rozlučkové edice Fordu Ranger

Dominátor trhu pick-upů mává sbohem. Vyzkoušeli jsme rozlučkové edice Fordu Ranger
Ford Ranger Wolftrak
Ford Ranger Wolftrak
Ford Ranger Wolftrak
Ford Ranger Wolftrak
Foto: Ford
Martin Přibyl Martin Přibyl
19. 11. 2021 10:01
Nechybí ani týden a svět 24. listopadu poprvé uvidí novou generaci evropského bestselleru v třídě pick-upů. Podle posledních dat v ní Ford Ranger má jen těžko uvěřitelný 40% podíl. Jenže v Česku se na auto budeme až do konce příštího roku koukat jen na obrázcích, a tak Ford přichystal výprodejové speciální edice. Nabízí v nich stylového pracanta, reprezentativního fešáka a speciálního rošťáka.
Ford Ranger Wolftrak v akci.
Ford Ranger Wolftrak v akci. | Foto: Ford

Uprostřed maďarského okruhu F1 Hungaroring je hustý les, v něm rokle a v ní se plazí šedý Ford Ranger Wolftrak. Zatímco okolo vede pruh hladkého asfaltu určený pro nizoučké formule, tady jsou klády, hluboké díry, bláto. Mercedes Lewise Hamiltona by se tu zlomil vejpůl, Ranger se s pevně připnutou čtyřkolkou, zařazenou redukcí a v nejhorších chvílích i uzavřeným zadním diferenciálem plazí vpřed. Ve výrobě mu sice zbývá jediný rok, ale stále je to pořádně schopné auto.

Trakce, 232mm světlá výška, zkřižitelnost náprav a terénní pneumatiky Hankook dělají z Wolftraku důstojný terénní stroj, který projede místy, kam byste se neodvážili pomalu ani pěšky. Jediným limitem je jeho velikost, na délku má takřka 5,3 metru, na šířku se zrcátky takřka 2,2 metru. Hustě rostoucí stromy jsou tady občas zatraceně blízko.

Wolftrak je první ze speciálních edic, které Ford připravil Rangeru na rozlučku. Auto vychází z vybavenější, ale stále spíše pracovní verze XLT, k níž přidává nadstandardní prvky včetně elektronicky ovládané mechanické uzávěry zadního diferenciálu, navigace, automatické klimatizace, vyhřívaných sedadel a řady dalších doplňků.

Kromě toho má speciální šedou barvu, 17" matná černá kola s terénními pneumatikami a matně černé doplňky, včetně trubkového rámu korby. Oproti XLT, která se 170k dieselem vyjde na 1 093 840 korun včetně daně, se přitom za Wolftrak připlácí 51 667 korun, což se vyplatí. Jen navigace s automatickou klimatizací stojí 40 000 korun, a to jsme ještě nenapočítali další jinak nestandardní položky.

Wolftrak má v řadě speciálních edicí Rangeru být tou, která je nadále určena na těžkou práci, a to i v terénu. Utáhne 3,5t přívěs a na korbu se mu smí naložit 1,1 tuny. Za příplatek se dodává elektricky ovládaná roleta nebo kryt korby.

Stormtrak je standardně dodáván s posuvnou příčkou v korbě a elektricky ovládanou roletkou.
Stormtrak je standardně dodáván s posuvnou příčkou v korbě a elektricky ovládanou roletkou. | Foto: Ford

Druhou rozlučkovou edicí je červený Stormtrak, auto vycházející z luxusní výbavy Wildtrak a určené pro ty, kteří si pick-up pořídili hlavně jako stylový doplněk. Lesklá černá 18" kola tady obouvají celoroční a spíše silniční pneumatiky.

Byť Stormtrak není na terénním polygonu žádné ořezávátko - i on má pevně připojitelný pohon všech kol, redukci nebo mechanickou uzávěrku zadního diferenciálu - právě celoroční gumy budou v hlubokém blátě limitujícím faktorem.

K dostání je výhradně s 213k biturbo dieselem a desetistupňovým automatem a oproti Wildtraku, jenž standardně vyjde na 1 473 780 korun, se zde připlácí více než sedmdesát tisíc. Za ty jsou tu především exkluzivní designové doplňky, včetně prémiového provedení interiéru se sedadly kombinujícími čalounění kůží a vinylem, ale také standardně dodávaná elektrická roletka na korbě a šikovný rozdělovač nákladového prostoru.

Ford Ranger nabízí brodivost až 800 milimetrů, zde v 600mm brodu.
Ford Ranger nabízí brodivost až 800 milimetrů, zde v 600mm brodu. | Foto: Ford

U Stormtraku se prostě počítá s tím, že s ním vyrazíte na dovolenou a pak nebudete chtít, aby vám kufry jezdily napříč korbou. Na ni se dá naložit stále pořádná jedna tuna nákladu a přívěs utáhne až 3,5 tuny.

Raptor Special Edition se od klasického Raptoru odlišuje specifickým zbarvením interiéru.
Raptor Special Edition se od klasického Raptoru odlišuje specifickým zbarvením interiéru. | Foto: Ford

Svoji rozlučkovou edici dostala i absolutní perla v nabídce Rangeru. Sportovní verze Raptor sice neohromí papírovými jízdními výkony: má stejný 213k dvojitě přeplňovaný naftový dvoulitr jako Wildtrak nebo Stormtrak a dokonce horší zrychlení z nuly na sto za nesportovních 10,7 vteřiny, ale mezi evropskými pick-upy se jedná o naprosto unikátní nabídku, kterou jsme před několika lety testovali v Maroku.

Ve zkratce: Raptor má kompletně přepracovaný podvozek, zesílený rám, hliníkové zavěšení přední a zadní nápravy. Ta je vzadu nadále tuhá, ale není již uložena na podélných listových perech, ale s využitím Wattova přímovodu a vinutých pružin. Kromě toho jsou tu sportovní tlumiče Fox s proměnným účinkem, o patnáct centimetrů je širší rozchod a o pět centimetrů větší světlá výška. Nechybí ani přepínatelné jízdní režimy, včetně speciálního Baja, který je určen pro rychlou jízdu v terénu.

Sportovní verze Rangeru tak obětovala část svých pracovních schopností: uveze jen 620 kilo a "na kouli" má pouze 2,5 tuny, ale zato se z ní stalo auto, které si člověk od prvních kilometrů zamiluje. Upravený podvozek je pohodlnější na silnici a úpravy dovolují, aby mohl člověk v terénu řádit jako zjednaný. Auto se dá snadno provokovat k blátivým přetáčivým smykům a přitom zůstává hodné a čitelné.

Ranger Raptor Special Edition je technicky shodný s výchozím Raptorem, liší se designovými doplňky.
Ranger Raptor Special Edition je technicky shodný s výchozím Raptorem, liší se designovými doplňky. | Foto: Ford

Jestli se Raptor ještě někdy v nabídce evropského Fordu objeví, je otázkou. Emisní limity se zpřísňují a podobným hračkám nepřejí. O to více může být rozlučková Special Edition ceněnějším artefaktem. To navzdory tomu, že oproti standardnímu a jinak již plně vybavenému Raptoru zvedá cenu ze 1 625 030 na 1 673 551 korun a přitom přináší jen pozměněný interiér s červeným prošíváním sedadel, červená tažná oka v předním nárazníku a polep rychlými pruhy.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 29 minutami

Výbuch sopky Semeru v Indonésii připravil o život nejméně 13 lidí

Po výbuchu sopky Semeru na indonéském ostrově Jáva zemřelo nejméně 13 lidí a 98 jich utrpělo zranění, informoval podle světových agentur místní úřad pro zvládání přírodních katastrof BNPB. Původně hovořil o jedné oběti a nejméně čtyř desítkách raněných. Deset lidí, kteří byli po erupci uvězněni v okolí místních dolů, se záchranářům podařilo přesunout do bezpečí.

Semeru je nejvyšší horou na Jávě, měří přes 3600 metrů nad mořem. V sobotu začala sopka chrlit lávu a popel, sopečná mračna zahalila blízké vesnice a lidé začali z oblasti prchat, píše agentura Reuters. Erupce podle úřadů zničila řadu budov a poničila rovněž důležitý most spojující okres Lumajang a město Malang.

Mezi raněnými jsou podle BNPB dvě těhotné ženy. Z obětí se zatím podařilo identifikovat pouze dvě, uvedl úřad.

Sopka Semeru naposledy vybuchla v lednu, erupce se tehdy obešla bez obětí na životech. V Indonésii, kde žije přes 270 milionů obyvatel, je téměř 130 aktivních sopek. Tato oblast je součástí takzvaného ohnivého kruhu, což je pás kolem zlomových linií v Tichém oceánu s častým výskytem zemětřesení a sopečných erupcí.

Evropské středomořské seizmologické centrum (EMSC) informovalo, že oblast severně od ostrova Halmahera zasáhlo zemětřesení o síle šesti stupňů. Zatím nejsou zprávy o obětech či větších škodách. Halmahera leží asi 2000 kilometrů severovýchodně od Semeru.

Zdroj: ČTK
Další zprávy