Dodávka od Fordu má omezovač rychlosti a hlídá mrtvý úhel při vyparkovávání. Brzy dorazí jako hybrid

Eva Srpová Eva Srpová
14. 12. 2017 14:10
V Česku je nejoblíbenější variantou Fordu Transit model Custom. Ten nyní prošel faceliftem, na trh dorazí začátkem příštího roku. Vedle modernizovaného vzhledu přináší několik zajímavých novinek. Má lepší interiér, který dbá na praktičnost, a výbavu doplňují asistenční systémy běžně známé z osobních aut.
Transit Custom dostal inovovaná světla, která se prý inspirovala modelem Fiesta.
Transit Custom dostal inovovaná světla, která se prý inspirovala modelem Fiesta. | Foto: Ford

Ford Transit Custom je v Evropě nejprodávanějším vozem ve své třídě, tedy lehkých užitkových aut s nosností do jedné tuny. Je nejoblíbenější verzí celé modelové řady Transit nejen v Evropě, ale i v Česku.

Custom nyní prochází modernizací. Ta se zvenčí pozná snadno. Vůz má novou masku chladiče se třemi lamelami, dostal také inovovaný přední nárazník s mlhovými světlomety a hlavní svítilny nyní mají svým tvarem připomínat nový Ford Fiesta.

Vrcholná verze s nejlepší výbavou samozřejmě vypadá jinak než pracovní auto, které bude v Česku sloužit živnostníkům, více odkládacích ploch ale potěší.
Vrcholná verze s nejlepší výbavou samozřejmě vypadá jinak než pracovní auto, které bude v Česku sloužit živnostníkům, více odkládacích ploch ale potěší. | Foto: Ford

"Příď jsme navrhovali tak, aby se vzhledově blížila modelům SUV. A také jsme chtěli, aby podle charakteristického světelného tvaru z LED u dražších verzí ostatní řidiči už zdálky poznali, že jede Ford," řekl Aktuálně.cz Jordan Bennett, šéf designérského týmu zodpovědný za exteriér vozu.

Zásadnější novinky se však týkají interiéru. Inovovala se celá palubní deska, nyní působí moderněji. A co potěší řidiče, kteří v autě tráví hodně času, je větší důraz na praktičnost.

Přibylo mnoho odkládacích ploch. Nově je tu schránka jak nad volantem, tak i středovým panelem a svrchu palubní desky na místě u spolujezdce. Přibyl také vyklápěcí držák na nápoje u řadicí páky, který tu dříve chyběl. Pokud se nové odkládací prostory spočítají na litry, celkem přibylo v kabině 12,5 litru úložného místa.

Custom se chlubí moderními technologiemi. "Jako první auto ve své třídě užitkových vozů dostává inteligentní omezovač rychlosti. Ten spolupracuje jak s radary, které umí číst dopravní značky, tak i navigačním systémem. Díky němu se řidič spolehlivě vyhne pokutám za rychlost," vysvětluje Stefan Kapples, šéf týmu pracujícího v technologickém centru Fordu v britském Duntonu. 

Na tomto omezovači, který stojí za příplatek necelých 20 000 Kč, je sympatické, že lze nastavit omezení rychlosti s lehkým rozpětím. Pokud tedy značka přikazuje omezit rychlost na 90 km/h, omezovač zasáhne až při tachometrové rychlosti necelých 100 km/h.

K dalším pokročilým technologiím v segmentu užitkových aut patří systém hlídání mrtvých úhlů, který monitoruje okolí vozu i při příčném vyparkovávání. Umí rozeznat jak auta, tak i motorkáře nebo cyklisty. Pro řidiče plechové dodávky, ze které je při couvání omezený výhled, je takový asistent přínosem. 

Novou řadu motorů EcoBlue už dostal dříve. Vůz pohání dvoulitrový diesel v různých výkonových variantách (77, 96 a 125 kW), prostřední varianta je k dispozici s šestistupňovou automatickou převodovkou s klasickým měničem. Nová úsporná verze ECOnetic se chlubí tabulkovou spotřebou 5,7 l / 100 km. 

Krátce jsme vyzkoušeli nejslabší a prostřední výkonovou verzi Customu Van s manuálními převodovkami, bez zátěže vozy v provozu spalovaly mezi 7,2 až 8,2 litru. I slabší varianta se těší ze slušné akcelerace, převodovka řadí velmi přesně a hladce a vůz svými jízdními vlastnostmi patří mezi nejlepší užitková auta ve své třídě.

Transit Custom se bude nadále prodávat ve dvou variantách s různou délkou a také bude možné zvolit model s vyšší střechou.
Transit Custom se bude nadále prodávat ve dvou variantách s různou délkou a také bude možné zvolit model s vyšší střechou. | Foto: Ford

Ford také zveřejnil bližší informace k plánovanému hybridnímu modelu Transit Custom PHEV. Bude kombinovat benzinový motor 1.0 EcoBoost s elektromotorem a bateriemi uloženými v podlaze. "V prosinci se v Londýně začne s provozními zkouškami, chceme, aby zvládl ujet na elektřinu alespoň 50 kilometrů," řekl Jon Kemp, inženýr specializující se v technologickém centru Fordu na pohonné ústrojí.

Právě v britské metropoli by takový vůz dával smysl. Drobní živnostníci by s ním mohli bezplatně jezdit v londýnských nízkoemisních zónách.

Ford Transit Custom PHEV by se měl na trhy dostat v roce 2019. "Běžný" inovovaný Custom zákazníci dostanou už začátkem příštího roku. Ceny modernizované verze se zvedly jen nepatrně. Zatímco dříve nejlevnější Custom Van na českém trhu startoval na částce 673 910 Kč, nyní vyjde na 688 430 korun. 

 

Právě se děje

Další zprávy