Dobíječku si kupte. Tesla přestane po vzoru Škody k autům dodávat kabel do zásuvky

Martin Přibyl Martin Přibyl
27. 4. 2022 6:02
Podobně jako další výrobci elektromobilů dodávala Tesla své vozy dosud standardně s dobíjecím kabelem do běžné zásuvky. To se ale, zatím přinejmenším v USA, mění, podle interních informací výrobce již zákazníci, kteří si auto objednali po 17. dubnu, kabel nedostanou. Oficiálně proto, že se tyto kabely stejně příliš nepoužívaly.
Foto: Tesla

Podobné kabely v případě Tesel fungovaly především jako řešení poslední záchrany nebo je využívali lidé, kteří si objednali elektromobil, jenž k nim dorazil dříve než elektrikář s wallboxem. Z obyčejné americké 120V zásuvky se totiž elektroauto dobíjí velice nízkým výkonem 1,3 kW, a tak dobití velké baterie Tesly zabere reálně několik dní.

Ostatně tomu odpovídá i vysvětlení Tesly, proč již tyto kabely k autům nebude dávat. "Statistiky nám ukázaly, že se tyto kabely prakticky nepoužívají, proto nám přišlo zbytečné je standardně s auty dodávat," napsal na Twitter Elon Musk. Pokud ho zájemce bude chtít, může si ho koupit na e-shopu Tesly jako příslušenství.

Jako drobná náplast má být v základním balíčku mobilní dobíječky rovnou více adaptérů do různých druhů zásuvek a Musk následně slíbil, že dobíjecí kabel v USA zlevní z 275 na 200 dolarů (tedy z 6000 na 4500 korun). Má to ale háček, protože mobilní dobíječka je aktuálně vyprodaná.

Podle interních informací Tesly, které se objevily na webu Reddit, došlo k odstranění kabelu z výbavy aut k 17. dubnu. Automobilka v interní zprávě navíc přiznává, že problém řeší zpětně i u starších objednávek, zatím se prý počítá s tím, že vozy, které se k zákazníkům dostanou během příštích týdnů, kabelem vybaveny budou. Společně s aktuálním stavem položky v e-shopu může být rozhodnutí Tesly tedy spojené i s tím, že příslušné kabely prostě nejsou.

V Česku nebo Německu se zatím kabely s vozidlem podle informací na webu výrobce dodávají. V autě by standardně měl být u nás i kabel typu 2 s koncovkami Mennekes pro dobíjení z veřejných AC stanic nebo wallboxů bez pevně připojeného kabelu. Jak ale připomíná auto motor und sport, rozhodnutí týkající se USA většinou další země velice rychle následují.

Rozhodnutí Tesly může připomínat Apple, který již nějakou dobu nedodává k mobilním telefonům dobíjecí adaptér. I v tomto případě společnost svoje rozhodnutí odůvodňovala tím, že omezí plýtvání. Menší balení je pro ni ekonomičtější i ekologičtější.

Jak ale upozorňuje web Electrek, důsledky tohoto kroku se nedají zcela srovnávat. V případě Applu si totiž mobily pořizují lidé, kteří již nějaký dříve měli a mají tedy nejspíš doma k dispozici nabíječku, Tesla však oslovuje především zákazníky, kteří si pořizují první elektromobil a kabel nebo dobíjecí stanici nejspíš doma nemají. Kabel navíc byl oním řešením pro případy největší nouze.

Tesla však mezi automobilkami není jediná. K podobnému kroku jako v USA Tesla již dříve v Česku přistoupila Škoda u modelu Enyaq. Ten se standardně dodává jen s kabelem k veřejným AC dobíjecím stanicím, dobíječka do domácí zásuvky se prodává zvlášť. Příbuzný VW ID.4 se naopak s 230V dobíječkou prodává.

Majitelé Enyaqu nicméně musí dokupovat, volit mohou mezi jednoduchou verzí pouze do 230 V, která ve škodováckém e-shopu vyjde na 4562 korun, případně verzi s výměnnými koncovkami do 400 V nebo 230 V, která s novým vozem stojí 16 500, samostatně v internetovém obchodě 22 462 korun. Odůvodnění je podobné jako v případě Tesly: kvůli nízkému dobíjecímu výkonu je přínos této dobíječky pro zákazníka sporný.

 

Právě se děje

Další zprávy