Divoké automobilové devadesátky. Před 25 lety Češi kupovali dnes zapomenutá auta

Ford Escort byl před 25 lety nejprodávanějším dováženým novým autem.
1. Škoda Felicia - 75 218 kusů: Jedničkou českého trhu byla v roce 1997 Škoda Felicia, nabízená v osobní verzi s karoserií hatchback nebo kombi. Kratší provedení s 53 069 prodanými kusy dominovalo, pro kombi se rozhodlo 22 149 Čechů. Felicia měla před 25 lety tři roky od premiéry a na jaře roku následujícího ji čekala modernizace ve stylu tehdy naopak horké novinky Octavie. Pod kapotou byly převážně benzinové motory, naftová jednotka s objemem 1,9 litru a atmosférickým plněním byla jediná. Na přelomu století pak Felicii vystřídala Fabia.
2. Škoda Octavia - 20 362 kusů: Dvojkou trhu byla druhá modelová řada, kterou automobilka s okřídleným šípem nabízela. Octavia byla podstatně mladší než Felicia, premiéru oslavila na podzim roku 1996, a šlo rovněž o první model značky využívající podlahovou plošinu koncernu VW. Ve výbavě se objevily prvky českým automobilům do té doby zapovězené, pod kapotou byl od počátku výroby vedle benzinových motorů i turbodiesel. První generace se nakonec dělala až do roku 2010, posledních několik let souběžně i s druhou generací jako její levnější alternativa.
3. Ford Escort - 4189 kusů: Nejprodávanějším zahraničním autem byl v roce 1997 Ford Escort v tehdy ještě docela čerstvé šesté (je možné se setkat i s tím, že jde o pátou generaci po druhé výrazné modernizaci), a jak se později ukázalo také poslední, generaci. Předchůdce Focusu se nabízel především jako hatchback a kombi, okrajovými variantami byly kabriolet a sedan. Existovala i odvozená dodávka, specialitou pak byla sportovní verze RS Cosworth. Escort se několik let nabízel i spolu s Focusem jako jeho levnější alternativa a definitivně poslední kus v britském Halewoodu vznikl v roce 2000.
4. Renault Mégane - 3997 kusů: Zatímco dnes francouzský kompaktní model na českém trhu spíše paběrkuje a na Golf, i30 nebo Kiu Ceed se dívá se značným odstupem, před 25 lety se první generace francouzského modelu dostala mezi pět nejoblíbenějších aut. Jistě k tomu pomáhala i rozmanitá nabídka verzí, kam vedle hatchbacku a sedanu patřily i kupé, kabriolet a dokonce MPV Mégane Scénic. SDA tehdy jednotlivé karoserie neodlišoval. Kombi se přitom do nabídky dostalo až spolu s modernizací v roce 1999, kdy se také MPV Scénic nomenklaturně osamostatnilo. První generace nakonec ve výrobě vydržela do roku 2003.
Foto: Ford
Jan Matoušek Jan Matoušek
11. 8. 2022 6:02
Devadesátá léta byla na českém automobilovém trhu prvními skutečně svobodnými roky po více než půl století. Najednou se v prodejnách dala koupit auta západoevropských i japonských značek a dokonce bez pořadníků a několikaletých čekacích lhůt. Pozici lídra si zachovala Škoda, za ní se ale objevovaly dnes už často zapomenuté automobily. Nejoblíbenější auta roku 1997 si připomeňte v galerii.

Než si prohlédnete vozy, které Češi v roce 1997 kupovali nejvíce, je potřeba ještě doplnit krátký kontext. Před čtvrt stoletím se na českém trhu prodalo podle statistik Svazu dovozců automobilů 171 550 nových automobilů, což bylo v 90. letech také vůbec nejvyšší číslo. Loni, což jsou zatím poslední celoroční data, se v Česku prodalo 206 876 nových automobilů.

Nejoblíbenější značkou byla v roce 1997 bez překvapení Škoda Auto. Bavíme-li se dnes, že její podíl se pohybuje někde ke třetině všech prodaných aut, před 25 lety držela s necelými 96 tisíci prodanými vozy přes polovinu českého trhu s novými auty. A to považte, že tehdy byly v nabídce jen dvě modelové řady - Felicia a Octavia. Dnes jich je osm.

Co se ještě od roku 1997 změnilo? Především popularita korejských značek, kdy je dnes Hyundai mezi třemi nejprodávanějšími automobilkami a jeho kompaktní řada i30 pravidelně narušuje hegemonii modelů Škoda. Před 25 lety bylo nejoblíbenější jihokorejskou automobilkou Daewoo se čtyřmi tisíci prodanými vozy. Dnes si přitom na výrobce modelů Matiz či Lanos vzpomene skutečně jen málokdo. Hyundai si připsal necelé dvě tisícovky aut a Kia dokonce jen lehce přes sedm stovek automobilů. Dvojkou trhu byl tehdy se značným odstupem za Škodou Ford, třetí byl Opel. I to působí z dnešního pohledu přinejmenším úsměvně.

Další velkou odlišností byla popularita terénních aut a SUV. Za celý rok se jich prodalo 2042 kusů. To je dnes třetina toho, kolik se SUV prodá za jediný měsíc. Lídrem mezi kategoriemi byla malá auta spolu s těmi nejmenšími do města, především díky popularitě Škody Felicia. Ta byla s více než 75 tisíci prodanými kusy jasným vládcem českého trhu. Jaké bylo další pořadí, nebo prostě jen vzpomínku na to, jaká auta se v Česku v 90. letech nabízela, najdete v galerii.

 

Právě se děje

Další zprávy