V Evropě v současnosti vychází slunce kolem sedmé hodiny a krátce po čtvrté hodině odpolední zase zapadá za horizont. Světlo je tak pouze devět hodin za celý den a tato doba se do 21. prosince - astronomického začátku zimy - bude ještě více zkracovat. Dobře za volantem vidět proto znamená více než kdy jindy dobře si posvítit.
Mnoho automobilek v poslední době nahrazuje halogenové žárovky nebo xenonové výbojky technologií LED. Sériově dodávaný projekční systém s diodami nabízí výrazně lepší světelný výkon než dobré halogenové světlomety a kromě toho mají moduly LED velmi dlouhou životnost.
Technologií LED se již dlouho zabývají hlavně německé prémiové automobilky Mercedes, BMW a Audi, jejichž světlomety kombinují diody a lasery, pomalu se však LED zabydlely i u mainstreamových značek. A nejde jen o tzv. denní svícení. Například Volkswagen nabízí komplet diodové světlomety od malého hatchbacku Polo až po luxusní a sportovní sedan Arteon.
Bílé světlo tlumených a dálkových světel LED se podobá dennímu světlu na rozdíl od žlutého barevného odstínu halogenových světlometů. Tím se snižuje únava očí a řízení je pro řidiče méně náročné, což má pochopitelně vliv i na bezpečnost.
Některé modely navíc mají ve výbavě systém automatického ovládání dálkových světel tzv. "Light Assist". Takový automobil samočinně vypíná a zapíná dálková světla na základě dat z kamery v závislosti na provozu před vozidlem.
Další stupeň vyspělého osvětlení jsou tzv. adaptabilní světlomety. U takového systému dva vedle sebe umístěné světelné moduly promítají světlo prostřednictvím optické soustavy na vozovku.
Na vnějším okraji je umístěn vícepaprskový optický modul, který přizpůsobí světelný paprsek pro jízdu ve městě, mimo město, na dálnici nebo za špatného počasí. Vnitřní optický modul pak vytváří plochý paprsek světla pro optimální osvětlení bezprostředního okolí vozidla.
Adaptabilní světlomet s funkcí automatických dálkových světel navíc dokáže část paprsku odclonit, čímž zamezí oslnění protijedoucích vozidel. Dálková světla se přitom automaticky spouští při rychlosti 60 km/h.
Například u výše zmíněného modelu Volkswagen Arteon pracuje odcloňování jednotlivých modulů LED na základě dat z čelní kamery, data z navigace pak zase umožňují tzv. dynamické osvětlování zatáček s předvídavým ovládáním v závislosti na otočení volantu.
Další funkcí světel Arteonu je také interaktivní funkce, která natáčí světelný paprsek předvídavě, ale bez ohledu na otočení volantu ale na základě dat přední kamery a navigačního systému. Díky tomu dokáže Arteon osvětlovat průběh zatáčky ještě dřív, než do ní řidič zatočí a zatáčka je tak mnohem dříve viditelná. Světelný kužel světlometů je navíc optimálně přizpůsoben poloměru zatáčky.
Podívejte se na všechny malé vozy na českém trhu, které mají ve výbavě tzv. full LED světlomety. Odkaz najdete zde.