Podle údajů AAA Auto je běžně v Česku auto vystaveno v inzerci 56,5 dne. Do toho pochopitelně padají i obskurní ležáky, které nikdo nechce. Na průměrnou škodovku (tedy vůz v Česku nejprodávanější značky) inzerát visí 48,7 dne, než si najde kupce.
Co ale ovlivňuje dobu prodeje? Kromě toho, jak je model žádaný, má zásadní vliv i aktuální nabídka. Jasně se to ukazuje na prvním místě v žebříčku: Škoda Felicia je stále velice žádaným vozem, ale v inzerci jich podle statistik AAA Auto bylo v červenci pouhých 165 kusů. Proto se po ní doslova zapráší.
Krátkou dobu na čekají kupce i specifické modely, které jsou vyhledávány pro své využití nebo předpokládanou vysokou spolehlivost. V žebříčku deseti nejlepších to může být příklad Suzuki Jimny nebo Mazda CX-7.
Těchto vozů je však v inzerci okolo 130, ještě méně než Felicií. Pokud bychom vzali v úvahu auta, jichž se nabízí minimálně 500 až tisíc, nejrychleji se v bazaru otočí malé MPV Hyundai ix20, které nového majitele najde za 37 dní, hatchback i20 potřebuje 39. Dacia Duster na něj čeká 41 dní a s Peugeoty 206 a 307 odjíždí novopečený majitel za 42 dní. Naopak Seat Leon si na něj počká 61 dní.
Častěji inzerované modely již nejsou tak rychloobrátkovým zbožím. Mezi auty, jichž se inzeruje od jednoho do pěti tisíc, je nejlepším Hyundai i30 se 41 dny, druhé je Audi A6 (42 dní), třetí o třídu menší A4 (44 dní). Peugeot 308 naopak v bazaru stojí v průměru 64 dní, než najde kupce.
Mezi Škodovkami je na tom nejlépe již zmíněná Felicie, po které se jako jediném vozu zapráší v průměru do měsíce. Rychle se dá zbavit také MPV Roomsteru (44 dní), u Fabie to zabere 46 dní, u Octavie 47. Oba tyto modely jsou přitom v inzerci v Česku nejpočetnější. Další modely se pak již prodávají déle: Superb 48 dní, Citigo a Yeti 49 dní, Karoq 50, Kodiaq 51 a nová Scala 53.
Na deset absolutně nejobrátkovějších modelů se podívejte do galerie.