První auta schopná jízdy bez řidiče budou mít prémiová loga

Radek Pecák Radek Pecák
10. 1. 2015 8:04
Stejně jako současné obytné vozy budou mít v budoucnosti i klasické automobily přední sedadla otočná o 180 stupňů.
Přední sedačky v koncepčním voze Mercedes jsou otočné.
Přední sedačky v koncepčním voze Mercedes jsou otočné. | Foto: Mercedes-Benz

I když na autech, která jsou schopná autonomní jízdy v současné době pracují téměř všichni významní hráči na poli výroby automobilů, a také například firma Google, větší rozšíření takových vozů v běžném provozu nastane až po roce 2025, tedy za nejméně deset let.

Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas to předpověděl Mark Fields, prezident a generální ředitel Ford Motor Company. "Naší prioritou není vypouštět marketingová tvrzení či závodit o to, kdo uvede autonomní vůz na trh jako první. Naší prioritou je přivést na trh autonomní vůz značky Ford, který bude dostupný širokým masám a skutečně přispěje ke zkvalitnění životů našich zákazníků, dodal Fields.

Ale už o dalších deset let později, v roce 2035, by podle společnosti Boston Consulting Group, mohly plně automatizované vozy tvořit skoro desetinu globálního prodeje aut.

Průzkum provedený mezi řidiči ve Spojených státech potvrdil, že  o nákupu plně autonomního vozu v příštích deseti letech uvažuje 44 procent oslovených. Zhruba pětina by navíc byla ochotna zaplatit za vyspělou technologii nutnou k fungování takového vozidla minimálně 5000 dolarů navíc.

Zatím je ale velmi pravděpodobné, že jízdu bez nutnosti řídit si nejdříve užijí vlastníci velkých a luxusních vozů prestižních značek.

Například Mercedes na veletrhu představil koncept luxusního samořiditelného sedanu Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion, který je schopen jízdy bez řidiče a sedadla v něm se dají otáčet proti sobě.

Nejde pouze o technologie

"Kdokoli se soustředí pouze na technologie, ještě nepochopil, jak autonomní řízení změní naši společnost," prohlásil výkonný ředitel Daimler Dieter Zetsche. Role auta se podle něj rozšiřuje, to přestává být pouhým dopravním prostředkem a "stane se nakonec mobilním životním prostorem".

Foto: Mercedes-Benz

Koncept vozu Mercedes jezdí na elektřinu a je možné ho řídit manuálně, nebo přepnout do autonomního modu. V kabině je celkem šest digitálních displejů, které je možné uvést do chodu dotykem, gesty nebo pohyby očí.

Audi pak vystavilo koncept Prologue, který naznačuje budoucí design značky, má výkonný motor, a přitom je rovněž schopný samočinné jízdy. To, že má tato značka již v současné době k dispozici technologie, díky kterým se "neřízené" auto může pohybovat v normálním provozu, dokázalo tím, že na místě řidiče v patřičně upraveném modelu A7 svezlo na trase dlouhé 900 kilometrů novináře.

Smysly řidiče nahrazuje ve voze systém, který  používá řadu radarů. Pomocníkem jsou také laserové skenery umístěné pod maskou chladiče a zadním nárazníkem a rovněž 3D kamera.

Foto: Audi

Podstatně dříve než plně autonomní řízení, budou mít řidiči k dispozici nové typy parkovacích asistentů. Ty vyvíjí například Volvo, Ford a Volkswagen. Funkce „Trained Parking“, kterou svůj parkovací asistenční systém obohatí Volkswagen, nejprve umožní naskenování často používané cesty k parkovacímu stání, tu pak uloží do paměti a následně může podporovat řidiče částečně automatizovaným ovládáním vozidla.

V dalším evolučním stupni bude možné celý proces parkování ovládat dálkově. Řidič tedy bude moci vystoupit již před garáží a pouze vůz sledovat prostřednictvím chytrého mobilu. Před odjezdem si pak zase auto z garáže obdobným způsobem přivolá.

 používá řadu radarů. Konkrétně jde například o radar dlouhého dosahu používaný také pro adaptivní tempomat, systém Audi Side Assist, další dva radary středního dosahu, laserové skenery umístěné pod maskou chladiče a zadním nárazníkem nebo 3D kameru.Více na: http://www.autorevue.cz/audi-a7-schopne-jizdy-bez-ridice-dojelo-ze-silicon-valley-na-veletrh-ces#utm_medium=selfpromo&utm_source=autorevue&utm_campaign=copylinkVíce na: http://www.autorevue.cz/audi-a7-schopne-jizdy-bez-ridice-dojelo-ze-silicon-valley-na-veletrh-ces#utm_medium=selfpromo&utm_source=autorevue&utm_campaign=copylink

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Soud ve Štrasburku připustil klimatickou žalobu na 33 zemí, včetně Česka

Za přípustnou označil Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku klimatickou žalobu šesti dětí a mladých lidí z Portugalska, kterou podali na 33 zemí včetně Česka. Informovala o tom agentura DPA, podle které tak padla první velká překážka ve snaze přimět evropské vlády ke zlepšení boje proti klimatickým změnám. Žalobu podala skupina, jejíž nejmladší člence je teprve osm let, v září. Žalované státy se k ní budou muset vyjádřit do konce února příštího roku.

"Cílem žaloby je získat právně závazné rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva, který bude po vládách v Evropě vyžadovat, aby podnikly potřebné naléhavé kroky a zastavily klimatickou krizi," stojí na stránkách věnovaných žalobě.

Šestice mladých lidí z portugalského hlavního města Lisabonu a z města Leiria a jeho okolí, kterým je od osmi do 21 let, podala žalobu v reakci na ničivé požáry v roce 2017, při kterých v jihoevropské zemi zemřelo přes 120 lidí. Vědci podle stěžovatelů potvrdili, že klimatické změny hrály při vzniku a šíření požárů roli.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Pražští radní nesouhlasí se změnou územního plánu k nové ranveji na letišti

Pražští radní nedoporučili změnu územního plánu nutnou pro stavbu nové ranveje, kterou plánuje státem vlastněné ruzyňské letiště. Změna byla původně navržena ke schválení, radní však většinou hlasů byli pro nedoporučující stanovisko. O změnách s konečnou platností rozhodne zastupitelstvo. S výstavbou paralelní dráhy chce letiště začít zhruba za pět let.

Nová ranvej má doplnit stávající, a tím navýšit kapacitu až na 30 milionů cestujících ročně. Loni jich terminály na Ruzyni odbavily rekordních 17,8 milionu, což bylo podle zástupců letiště na hraně kapacity. Letos kvůli koronaviru provoz klesl na minimum. Podle dřívějších plánů by letiště chtělo získat stavební povolení ke stavbě v roce 2025 a stavbu dokončit o tři roky později. Náklady jsou odhadovány na zhruba devět miliard korun.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Skokani vynechají i další závody SP, řeší se návrat z Finska

Čeští skokani na lyžích neabsolvují po nedělním závodu ve finské Ruce ani Světový pohár v Nižním Tagilu v tomto týdnu. Zatímco ostatní týmy dnes odletěly speciálem do Ruska, Češi po pozitivním testu Filipa Sakaly na koronavirus zůstávají ve Finsku v karanténě a řeší se jejich přesun domů.

Sakala, který v létě nemoc covid-19 prodělal, měl pozitivní test v neděli. Ostatní závodníci Viktor Polášek, Vojtěch Štursa a Čestmír Kožíšek sice byli negativní, ale museli také do karantény.

"Jsou na hotelu, každý musel do svého pokoje a jednáme, kdy je finská hygiena pustí do Česka. Snad to vyjde. Situace se vyvíjí každou hodinu," řekl ČTK za vedení skokanského úseku lyžařského svazu Jan Baier.

Další zprávy