Nová automobilka? Vůz od Googlu nepotřebuje řidiče

ČTK Radek Pecák ČTK, Radek Pecák
26. 8. 2013 11:57
Společnost se nedohodla s dosavadními výrobci, chce jim tedy konkurovat
 Auta dokážou jet i za sebou.
 Auta dokážou jet i za sebou. | Foto: Aktuálně.cz

Mountain View - Možná už za pár let se na některém z velkých světových autosalonů objeví stánek značky Google a v něm vystavené osobní automobily.

Americký internetový gigant totiž údajně vyvíjí vlastní plně automatizovaný automobil, který by využívaly například taxikářské společnosti. Google sice už několik let testuje technologie pro jízdu bez řidiče, ale zatím pouze v modelech tradičních automobilek.

Se značkami Toyota i dalšími zavedenými automobilkami chtěl Google uzavřít dohodu o společné výrobě plně automatizovaného vozu. Firmy se ale nedohodly, takže Google se zřejmě vrhne do vlastní výroby.

Technologický novinář Amir Efrati s odvoláním na zdroje obeznámené se situací uvedl, že Google v posledních měsících jedná se smluvními výrobci o produkci nových automobilů podle jeho specifikací. Přesto prý ale společnost Google zatím nevzdala možnost dohodnout se s některým tradičním výrobcem osobních vozů.

Google v USA testuje automobily bez řidiče již několik let. Vozy vybavené radary, kamerami a počítačovou technikou již na silnicích najezdily přes půl milionu kilometrů. Google nejprve technologie pro jízdu bez řidiče montoval do vozů Toyota Prius, později začal využívat také vozy značky Lexus i jiné. Zatím takový vůz stojí v přepočtu zhruba tři miliony korun, experti však pracují na možnosti zlevnění.

Firma již dokázala prosadit, že automobil bez řidiče může získat řidičský průkaz. První takový vydal loni v květnu stát Nevada modelu Toyota Prius.

Automobil od Googlu je prošpikován ještě daleko větším množstvím elektroniky než luxusní moderní automobil. Například na střeše má laser, po obvodu vozu je množství kamer, radarů a senzorů.

Díky funkci ITS (Intelligent Transport Systems - inteligentní dopravní systémy) může auto komunikovat s ostatními podobně vybavenými vozy a vyměňovat si informace o dopravní situaci ve směru, kterým se pohybuje.

Vůz schopný jízdy bez řidiče vyvíjejí i některé tradiční automobilky. Značně pokročily Audi, BMW a Volvo.

Volvo zkouší také systém jakýchsi autovlaků, kdy se vůz po nájezdu na dálnici zařadí za vodící vůz a ten pak ovládá řízení až do místa, kde vůz chce z dálnice sjet. A Audi vyzkoušela i upravený model TT na trati, kde se jezdí závody do vrchu Pikes Peak.

 

Právě se děje

Další zprávy