Další do vodíkové party. Land Rover začne letos testovat Defender na palivové články

Martin Přibyl Martin Přibyl
18. 6. 2021 14:37
Britský automobilový koncern Jaguar Land Rover oznámil, že pracuje na vývoji prototypu vozidla poháněného vodíkovými palivovými články (FCEV, Fuel Cell Electric Vehicle). Založeno bude na aktuálním off-roadu Defender a testování má začít ještě během tohoto roku.
Land Rover Defender, ilustrační snímek.
Land Rover Defender, ilustrační snímek. | Foto: Land Rover

"Víme, že vodík bude v budoucím palivovém mixu celého dopravního sektoru hrát důležitou roli a vedle bateriových elektromobilů nabízí další řešení, jak dosáhnout nulových lokálních emisí u vozidel v nabídce Jaguaru Land Roveru se specifickými schopnostmi a požadavky," cituje tisková zpráva Ralpha Claguea, který od roku 2019 vede v britské automobilce vývoj palivových článků. Předtím zaujímal podobnou pozici v týmu čínského Great Wall Motoru.

Firma zmiňuje výhody v podobě vyšší energetické hustoty (s ní souvisejícího delšího dojezdu), rychlého tankování a také menšího vlivu nízkých teplot na dojezd. Vodík by podle ní měl být ideální volbou pro větší vozidla určená na delší trasy nebo ta, která jsou provozována v příliš horkých nebo chladných podmínkách.

Podle výrobce by v roce 2030 mohlo na světě jezdit deset milionů vodíkových aut a natankovat by měla na 10 000 stanicích. V Česku přitom zatím nestojí ani jedna veřejná vodíková plnička. První by se měly otevřít letos.

Vývoj vodíkového Defenderu bude probíhat částečně s využitím zdrojů britskou vládou podporovaného Centra pokročilých pohonných ústrojí (Advanced Propulsion Centre) a jeho cílem má být i zjistit, jak palivové články zvládnou splnit požadavky Land Roveru, a to včetně těch na tažení přívěsu a jízdní schopnosti v terénu. Land Rover bude na výzkumu spolupracovat s dalšími firmami, mj. Marelli Automotive.

To, že se vodík jeví jako slibné řešení pro terénní vozy, dokazuje i rozhodnutí společnosti Ineos. Ta chce stavět klasický rámový off-road ne nepodobný původnímu Land Roveru Defender a nedávno podepsala dohodu s korejským Hyundai o možných dodávkách palivových článků pro její Grenadier.

Automobilky jsou jinak v přístupu k vodíkovým článkům rozdělené. Mezi jejich zastánce patří japonská Toyota a zmíněné korejské Hyundai, německé BMW oznámilo, že bude od roku 2022 prodávat omezenou sérii vodíkového SUV X5 a v polovině června zahájilo i jeho testování. Vodíkové dodávky bude nabízet i koncern Stellantis (tedy Peugeot, Citroën a Opel) a Renault.

Koncern Volkswagen naopak vidí budoucnost spíše v bateriových elektromobilech. Oborový magazín Automotive News Europe připomíná vyjádření šéfa Herberta Diesse, který na Twitter napsal, že je dokázáno, že vodík není řešením pro boj s klimatickou změnou. Své vyjádření následně mírnil, když přiznal, že vodík je vhodný k dekarbonizaci lodní a letecké dopravy, případně výroby oceli a betonu. "Pro použití v osobních autech je zelený vodík ale příliš cenný, vzácný, drahý a nedostatečně efektivní," prohlásil.

 

Právě se děje

Další zprávy