Už jen pár dní zbývá, než dálniční známky v Česku výrazně podraží. Od 1. března vyjde roční elektronický kupon na 2300 korun namísto dosavadních 1500 korun. Na internetu se tak rozmnožil počet webů, které si platí sponzorované přední pozice při vyhledávání a nepozorným zákazníkům prodávají známku dráž.
Stačí zadat do vyhledávače Google heslo "dálniční známka ČR 2024" a čtyři přední placené pozice zabírají weby, které nepozorného motoristu přilákají k sobě a k ceně známky si připočtou cenu za službu, a prodají tak známku dráž. Že se nejedná o oficiální web a že je kupon prakticky zbytečně dražší, není jasně patrné.
"V těchto dnech si lidé kupují známku ve větší míře než jindy a stížnosti na takové weby s předraženými známkami, které nabízí dálniční známky za cenu vyšší, než stanoví vládní nařízení, evidujeme," říká tiskový mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Ministerstvo proto doporučuje pořídit známky jen na oficiálním webu eDalnice.cz. Zaplatit je možné také na pobočkách České pošty nebo čerpacích stanicích EuroOil.
S největší pravděpodobností provozovatelé těchto webů nedělají nic vyloženě protiprávního. Problém je však v tom, že jasně neuvádí vládou stanovenou cenu známky a svůj prakticky zbytečný příplatek, díky kterému na přeprodeji vydělávají.
"Je plně na uvážení kupujícího, zda si zakoupí elektronickou dálniční známku v oficiálním prodeji za cenu stanovenou v nařízení vlády, nebo za cenu vyšší u jiných prodejců. Vždy by však měl být informován o ceně samotné dálniční známky, ceně služby a podmínkách, za kterých je mu elektronická dálniční známka včetně služby nabízena," říká ústřední ředitel České obchodní inspekce Jan Štěpánek.
Roční známka doposud stála 1500 korun, třicetidenní 440 korun a desetidenní 310 korun. Od 1. března se výše ročního poplatku za využití dálnic změní na 2300 korun, třicetidenní bude za 430 korun, desetidenní za 270 korun. Novinkou je jednodenní elektronický kupon, který se dá pořídit za 200 korun.
Dá se ušetřit koupí staré známky?
Ministerstvo dopravy eviduje, že v těchto dnech se prodeje kuponů za "starou" cenu zvedly, i proto, že je možné je pořídit s třicetidenním odložením platnosti. O kolik procent motoristů více si teď známku pořizuje, prý ale může zhodnotit až v březnu.
Fakt, že lze platnost kuponu odložit, ale mnohé majitele aut skutečně inspiruje k tomu, že si koupí nový elektronický kupon, přestože starému ještě platnost nevypršela.
Například společnost MOL vypočítala, že koupit si novou dálniční známku už nyní se vyplatí i řidičům, kterým vyprší platnost té stávající později. Díky možnosti odložit platnost známky o 30 dní ušetří všichni, kterým končí známka až 2. srpna tohoto roku.