Čtvrtý Range Rover právě přijíždí do Česka

Radek Pecák Radek Pecák
1. 2. 2013 7:24
Na trh vstupuje i modernizované provedení vozu Freelander
Foto: Radek Pecák

Už o tom psali mnozí. Range Rover je prostě auto, za které se nemusíte stydět v luxusním lázeňském středisku, a které vás současně proveze terénem na vojenském tankodromu.

Čtvrtá generace je samozřejmě v tomto ohledu stejná, jen ještě dokonalejší. Redaktor Aktuálně.cz si novinku britské automobilky, která vloni zaznamenala především díky modelu Evoque, rekordní rok, mohl vyzkoušet jak na silnicích, tak i v terénu, kde hlínu zakrýval sníh a led.

Délka vozu se již těsně přiblížila k pěti metrům a při pohledu zblízka je to opravdu kus auta. Profitují z toho ovšem cestující uvnitř. Zejména vzadu je teď místa na nohy, ramena a hlavu dostatek pro téměř jakoukoli postavu.

Jízda v třicet centimetrů hlubokém sněhu nečiní vozu žádné problémy
Jízda v třicet centimetrů hlubokém sněhu nečiní vozu žádné problémy | Foto: Radek Pecák

Díky použití celohliníkové konstrukce karosérie je teď šestiválcový Range Rover o více než 400 kilogramů lehčí, než dosud prodávaný vůz v základní specifikaci. To, spolu s aerodynamičtějšími tvary a vylepšenými motory zajistí snížení spotřeby paliva. V technických údajích je uveden údaj o spotřebě 7,5 litru v případě šestiválcového třílitrového turbodieselu.

S osmiválcem se žije příjemněji

Tento motor, jak jsme mohli vyzkoušet v praxi, pro pohon vozu plně dostačuje, jak na okreskách, tak i na dálnici a dokonce v terénu. Například při předjíždění je však nutno využívat jeho vyšších otáček, a tudíž do jinak skvěle odhlučněné kabiny pronikal mírně nepříjemný zvuk.

Palubní deska je hezká i ergonomicky skvěle vyřešena
Palubní deska je hezká i ergonomicky skvěle vyřešena | Foto: Aktuálně.cz

V tomto ohledu nepochybně lepší zvukový a koneckonců i jízdní projev přináší dieselový osmiválec. Jeho výkon je 339 koní (oproti 258 u šestiválce). Navíc právě u tohoto vozu a samozřejmě rovněž u vrcholné motorizace, kterou je benzinový přeplňovaný pětilitrový motor s výkonem 510 koní, nerovnosti a náklony vozu skvěle vyrovnává vzduchové odpružení ve spolupráci s aktivními stabilizátory Dynamic Response, které umí i minimalizovat náklony v zatáčkách a při brzdění či zrychlování.

Za to si je ale nutno připlatit necelý půlmilion oproti základní ceně za šestiválcový model, který stojí 2 312 000 korun. Na vrcholu nabídky pak stojí vůz s pětilitrovým benzinovým osmiválcem a vyšší výbavou Autobiography. Ten je k mání za zhruba 3,3 milionu korun.   

Běžná světlá výška vozu je 22 centimetrů a lze ji zvýšit až na třicet centimetrů. Auto má také lepší nájezdové úhly vpředu i vzadu a je schopné se probrodit vodou hlubokou až devadesát centimetrů. Tyto maximální hodnoty jsme sice v zimních podmínkách bývalého vojenského prostoru Oldřichov neprověřili, nicnéměně auto na různých hrbolech a propadlinách ukázalo, že i v takovýchto podmínkách je schopno se zachovat k posádce neuvěřitelně ohleduplně.

Elektronických hraček je mnoho

Řidič pak má možnost využívat pohledů pěti kamer, například, aby se podíval, co se nachází pod předním nárazníkem, když v čelním skle vidí jen nebe, může na názorném grafu sledovat, v jaké pozici se právě nachází přední i zadní náprava a podobně. Funkcí na displeji je mnoho a mnoho.

Dostatek prostoru je i pro zavazadla
Dostatek prostoru je i pro zavazadla | Foto: LR

Pozoruhodné je, že ač je v autě namontováno mnoho asistentů a dokonce i redukční převodovka, ovládání všeho je velmi jednoduché, přehledné a doslova uklizené. Navíc, pokud řidič nechce, nemusí ani v terénu (s výjimkou toho extrémního, kdy se při zapnutém neutrálu zapíná redukce, vlastně nic řešit. Nový Range Rover má zabudovanou nejnovější generaci sytému Terrain Response, která analyzuje aktuální jízdní podmínky a nastavuje v závislosti na tom další systémy vozu.

I když jsme si auto do sytosti vyzkoušeli v terénu, drtivá většina jeho majitelů spíše využije jeho komfortní funkce. Mezi ty patří například duální obrazovka v palubní desce, na které může řidič sledovat například navigaci a jeho spolujezdec film, čtyřzónovou klimatizaci, nezávislé topení, ambientní osvětlení interiéru v různých barvách, masážní sedačky, audiosystém Meridian, tempomat, který dokáže auto v případě potřeby i zastavit a mnoho dalšího.

Interiér nového Freelanderu
Interiér nového Freelanderu | Foto: LR

Současně s novým Range Roverem uvádí tuzemské zastoupení značky Land Rover na český trh i faceliftované provedení modelu Freelander 2. Poprvé se jeho cenu (v případě modelu s pohonem jen předních kol a pro ty, kteří vůz kupují bez DPH) podařilo stlačit pod půl milionu korun. Hlavní je ale jeho výrazně proměněný interiér. Pryč jsou tradiční zelené přístroje. Nyní se palubní deska a středový panel velmi podobají tomu, co se nalézá v modelu Evoque. Z nabídky motorových verzí navíc zmizel šestiválcový motor a naopak přibyl nový výkonný benzinový čtyřválec. Mezi novinky patří i kamera pro správné nacouvání k přívěsu.

 

Právě se děje

Další zprávy