Telefonování není zdaleka jedinou činností, kterými se lidé zabývají, i když je jasné, že to odvádí jejich pozornost od řízení.
Otázkou také je, zda zmíněné držení mobilního telefonu v ruce během jízdy není z následujících činností ještě to nejméně nebezpečné.
Průzkum pojišťovny Allianz prokázal, že více než čtvrtina řidičů přiznává, že se při jízdě věnuje činnostem, které odvádějí jejich pozornost od řízení.
Při řízení auta si dále šoféři podle studie nasazují šperky nebo hodinky, kontrolují si oblečení, vylepšují účes, kontrolují čistotu zubů nebo pleti a pečují o nehty. Také si za volantem vyměňují brýle, užívají léky, uvazují kravatu nebo přezouvají boty.
"Mnohé z těchto činností se při řízení motorového vozidla nepovažují za riskantní a řidič často ani nepostřehne, že se jimi zabývá. Dějí se jakoby mimochodem. A to je přesně ten důvod, proč jsou tak nebezpečné," vysvětlil specialista na dopravní nehody v Allianz centru pro technologie Jörg Kubitzky.
Na řízení pak zbývá jen 60 procent kapacity
Odborníci na dopravní nehody vypočítali, že tyto činnosti trvají i několik sekund, které mohou být osudné. "Úprava make-upu nebo u mužů dokonce holení je dobrým příkladem takové aktivity. Jak ukázala studie, během této činnosti ztrácí šofér minimálně 40 procent pozornosti, kterou by měl věnovat řízení vozidla," uvedl Kubitzky. Svůj zevnějšek přitom za volantem podle průzkumu upravuje až sedm procent řidičů a řidiček.
Během léta se také zvyšuje procento řidičů, kteří se během jízdy svlékají nebo oblékají. Chvíli totiž trvá, než klimatizace vychladí rozpálené auto a řidiči odkládají přebytečné oblečení až během jízdy. "Během této chvíle nejen že nevěnují pozornost okolí, ale ani nedrží správně volant. A to je snadno může stát i život," dodal Kubitzky.
Jiné studie už dokázaly, že právě nepozornost při jíždě je evidentní příčinou deseti procent všech dopravních nehod, které se stanou.
--------------------------------------------------------------------------------
Prodej aut - co všechno bude vaše auto potřebovat?