Luka EV je elektrické kupé s retro vzhledem, které je dílem malé automobilky MW Motors sídlící na Plzeňsku. Firma Ira Maurice Warda žijícího a podnikajícího v Česku vznikla v roce 2017.
Vizuálně má blízko k ikonickým kupé z 50. let a od každého má trochu. Připomíná BMW 507, Karmann Ghia a také český sporťák JK 2500 s motorem z Tatry. Luka EV ale jezdí na elektřinu a začátkem loňského roku jsme dostali příležitost se exkluzivně svézt s jedním z prototypů.
Ten měl čtyři elektromotory a každý umístěný v jednom kole. Vůz vážil zhruba 815 kg a podle údajů automobilky měl ujet 300 km na jedno nabití. I nadále však probíhal vývoj a nyní, po ročním vylepšování, se už blíží doba, kdy se Luka EV začne vyrábět v menší sérii. A dost se toho změnilo.
"Posunuli jsme se. Rozhodli jsme se, že vzniknou dvě varianty. Jedna se stávající technikou s elektromotory v kolech, druhá tradičnější s jedním motorem a pohonem předních kol. Technologie "in-wheel" totiž klade vysoké nároky na to, aby byl podvozek naladěný ideálně a dosahoval vysoké úrovně jízdního komfortu," říká Lukáš Metelka, tiskový mluvčí automobilky. Očekává, že z 80 % se bude prodávat tradiční varianta s jedním elektromotorem.
Podle Lukáše Metelky se Wardův tým také během roku vývoje zaměřili na vylepšení kvality zpracování a multimédia, stejně jako na jízdní vlastnosti a pérování.
"Také neustále řešíme legislativu a typy homologace. Nechceme přihlašovat každé auto individuálně, nicméně na celoevropskou homologaci zatím nedosáhneme. Nyní máme zajištěné homologace pro jednotlivé státy, jmenovitě Velkou Británii, Holandsko a Belgii, v procesu je Německo a Česká republika," dodává Lukáš Metelka s tím, že se netají, že Anglie a Irsko budou jedněmi ze stěžejních trhů.
Kolik aut chce firma prodávat, prý bude záviset samozřejmě na poptávce, ale už nyní podle ohlasu věří, že by mohlo vznikat zhruba tisíc aut ročně. "Připravovali jsme se na to, přijali nové zaměstnance a zprovoznili větší prostory, kde budeme auta stavět," vysvětluje Metelka.
Investice do technologií
Firma MW Motors poskytla jeden exemplář německému výrobci motorů Wankel s tím, aby do něj namontoval svůj rotační motor jako generátor elektřiny. "Tento motor umí spalovat nejen benzin nebo diesel, ale také vodík. Motivem naší spolupráce je, abychom na obou stranách zjistili, zda technologie funguje," dodává Metelka.
Podobnou technologii už má ostatně dostat elektromobil od Mazdy, i když nejprve se má začít prodávat MX-30 s klasickým elektromotorem, varianta s wankelem coby generátorem údajně dorazí později. Jednu Luku EV by Maurice Ward rád věnoval pražské ČVUT, aby na ní mohla případně testovat technologii autonomního řízení.
"Nejsme omezování nedostatkem finančních prostředků, náš majitel chce investovat do technologií budoucnosti, v dnešní době je důležité především technologické know-how, které se dá později aplikovat mnoha způsoby. Výroba aut bude v budoucnu především otázkou software," míní Lukáš Metelka.
Kolik má Luka EV, která by se měla začít ve druhé polovině letošního roku prodávat, stát, ale firma zatím zveřejnit nechce. Při loňském představení vozu však informovala, že Luka EV stojí zhruba 30 tisíc eur bez daně, tedy necelých 800 tisíc korun.