Česko je velmoc ve výrobě přívěsů. Naložit lze i loď

Radek Pecák Radek Pecák
5. 7. 2011 4:50
I pro tažení brzděného přívěsu není vždy nutné řidičské oprávnění B+E
Foto: Aktuálně.cz

V garážích mnoha lidí dosud parkují přívěsy vyrobené před dvaceti a více lety. Tehdy si lidé dělali vozíky pro přepravu materiálu na chalupy a dalších věcí určených pro tahání za osobními automobily z nejrůznějších dílů.

Dnes se na výrobu přívěsů specializuje řada firem a Česko patří v tomto ohledu k největším producentům.  

K rozvoji výroby samozřejmě přispěla možnost získat dříve nedostupné výrobní nástroje a techniku. "Postupně se začaly nápravy odpružené na gumových silentblocích, mechanické brzdové systémy s couvací automatikou, přívěsné klouby s automatickým zavíráním a jiné," vzpomíná Michal Navrátil z firmy Agados, která je u nás lídrem ve výrobě přívěsů. 

Vozíky využívají i amatérští závodníci
Vozíky využívají i amatérští závodníci | Foto: Aktuálně.cz

Dnes už nejsou přívěsy jen z ocelového plechu a prken. "Dnes jsou standardem vodovzdorné překližky, hliníkové profily, žárově a galvanicky zinkované konstrukce," dodává Navrátil.

Největší zájem je o brzděné přívěsy

Přívěsů je dnes na trhu velké množství různých velikostí i určení.

Podle Navrátila největší rozmach zaznamenaly brzděné přívěsy, což je kategorie O2 (od 750 kg až do 3500 kg celkové hmotnosti). Přívěsy v této kategorii se objevují v provedení valník, skříň, plato, speciály. Dále také pro odtahové služby na jedno anebo na dvě auta, na trhu jsou přepravníky lodí, přepravníky koní atd.

Pro použití v domácnostech jsou stále nejrozšířenější nebrzděné přívěsy kategorie O1 (do 750kg celkové hmotnosti). Samozřejmě se stále kupují valníky, ať již zakryté například plachtou či plastovým víkem nebo nezakryté. Lidé s nejrůznějšími koníčky a zájmy si ovšem vyžádali také další typy. Například jde o přepravníky motocyklu, přepravník vodních skútrů či malé skříně (hliníkové, překližkové, plechové). Konkrétně Agados nabízí 20 typů přívěsů a celkem jich ročně vyrobí 18 000 kusů. 

Čtyřkolky lidé vozí za autem stále častěji
Čtyřkolky lidé vozí za autem stále častěji | Foto: Aktuálně.cz

Přívěs lze koupit i v hobbymarketu

Přívěsy nabízejí prodejny výrobců, ale jsou vcelku běžně k dostání v hobbymarketech OBI, Bauhaus, Hypernova, Makro) i ve specializovaných centrech po celé republice, kde zároveň poskytují odborné poradenství, servis, půjčovnu. 

Přestože přívěsy za osobními automobily na silnicích vídáme vcelku běžně, řada řidičů a dokonce i policistů a úředníků neví, jaká auta mohou jaké přívěsy táhnout.

"Není to přitom zase tak složité," tvrdí Navrátil. "Tuto problematiku řeší vyhláška Ministerstva Dopravy 341/2002 § 14," vysvětluje Navrátil.

Doslovná citace tohoto paragrafu zní:  Pro spojování vozidel do jízdních souprav s přípojnými vozidly kategorií O1 a O2 platí:
a) okamžitá hmot. přípoj. vozidla kategorie O1 nesmí být vetší než největší povolená hmotnost nebrzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v Technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla.

Otázky a odpovědi:

Druhý odstavec označený písmenem b říká, že okamžitá hmotnost přívěsu O2 nesmí být vetší než největší povolená hmotnost brzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla, za podmínky, že největší povolená hmotnost takového přípojného vozidla není vetší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1 a N1 a 1,5násobek největší povolené hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M3 a N3.

Existují i speciální přívěsy pro převážení vodních skútrů a člunů
Existují i speciální přívěsy pro převážení vodních skútrů a člunů | Foto: Aktuálně.cz

"Pokud je tedy nejvyšší povolená hmotnost přívěsu 750 kg (kategorie O1) a na tažném zařízení auta je psáno 450 kg (například Škoda Fabia), smíte přívěs zapojit. Okamžitá hmotnost (hmotnost přívěsu a nákladu např. v okamžiku zvážení) však nesmí překročit uvedených 450 kg v technickém průkazu automobilu," vysvětluje Navrátil konkrétní příklad. 

Podle Navrátila není vždy pro jízdu s brzděnými přívěsy nutné speciální řidičské oprávnění B+E. "Je to ale trošku složitější, vysvětluje. V potaz je třeba brát pohotovostní hmotnosti automobilu a nejvyšší přípustnou hmotnost přívěsu. Pro jízdu bez řidičského oprávnění B+E nesmí součet překročit 3500kg, zároveň celková hmotnost přívěsu nesmí být vyšší než pohotovostní hmotnost auta.

A ještě jedna informace na závěr: Na českých dálnicích Vám za automobilem do celkové hmotnosti 3500kg stačí běžná dálniční známka za 1200Kč. Nehraje roli, zda máte za autem přívěs či nikoli. 

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy