V garážích mnoha lidí dosud parkují přívěsy vyrobené před dvaceti a více lety. Tehdy si lidé dělali vozíky pro přepravu materiálu na chalupy a dalších věcí určených pro tahání za osobními automobily z nejrůznějších dílů.
Dnes se na výrobu přívěsů specializuje řada firem a Česko patří v tomto ohledu k největším producentům.
K rozvoji výroby samozřejmě přispěla možnost získat dříve nedostupné výrobní nástroje a techniku. "Postupně se začaly nápravy odpružené na gumových silentblocích, mechanické brzdové systémy s couvací automatikou, přívěsné klouby s automatickým zavíráním a jiné," vzpomíná Michal Navrátil z firmy Agados, která je u nás lídrem ve výrobě přívěsů.
Dnes už nejsou přívěsy jen z ocelového plechu a prken. "Dnes jsou standardem vodovzdorné překližky, hliníkové profily, žárově a galvanicky zinkované konstrukce," dodává Navrátil.
Největší zájem je o brzděné přívěsy
Přívěsů je dnes na trhu velké množství různých velikostí i určení.
Podle Navrátila největší rozmach zaznamenaly brzděné přívěsy, což je kategorie O2 (od 750 kg až do 3500 kg celkové hmotnosti). Přívěsy v této kategorii se objevují v provedení valník, skříň, plato, speciály. Dále také pro odtahové služby na jedno anebo na dvě auta, na trhu jsou přepravníky lodí, přepravníky koní atd.
Pro použití v domácnostech jsou stále nejrozšířenější nebrzděné přívěsy kategorie O1 (do 750kg celkové hmotnosti). Samozřejmě se stále kupují valníky, ať již zakryté například plachtou či plastovým víkem nebo nezakryté. Lidé s nejrůznějšími koníčky a zájmy si ovšem vyžádali také další typy. Například jde o přepravníky motocyklu, přepravník vodních skútrů či malé skříně (hliníkové, překližkové, plechové). Konkrétně Agados nabízí 20 typů přívěsů a celkem jich ročně vyrobí 18 000 kusů.
Přívěs lze koupit i v hobbymarketu
Přívěsy nabízejí prodejny výrobců, ale jsou vcelku běžně k dostání v hobbymarketech OBI, Bauhaus, Hypernova, Makro) i ve specializovaných centrech po celé republice, kde zároveň poskytují odborné poradenství, servis, půjčovnu.
Přestože přívěsy za osobními automobily na silnicích vídáme vcelku běžně, řada řidičů a dokonce i policistů a úředníků neví, jaká auta mohou jaké přívěsy táhnout.
"Není to přitom zase tak složité," tvrdí Navrátil. "Tuto problematiku řeší vyhláška Ministerstva Dopravy 341/2002 § 14," vysvětluje Navrátil.
Doslovná citace tohoto paragrafu zní: Pro spojování vozidel do jízdních souprav s přípojnými vozidly kategorií O1 a O2 platí:
a) okamžitá hmot. přípoj. vozidla kategorie O1 nesmí být vetší než největší povolená hmotnost nebrzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v Technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla.
Otázky a odpovědi:
Druhý odstavec označený písmenem b říká, že okamžitá hmotnost přívěsu O2 nesmí být vetší než největší povolená hmotnost brzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla, za podmínky, že největší povolená hmotnost takového přípojného vozidla není vetší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1 a N1 a 1,5násobek největší povolené hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M3 a N3.
"Pokud je tedy nejvyšší povolená hmotnost přívěsu 750 kg (kategorie O1) a na tažném zařízení auta je psáno 450 kg (například Škoda Fabia), smíte přívěs zapojit. Okamžitá hmotnost (hmotnost přívěsu a nákladu např. v okamžiku zvážení) však nesmí překročit uvedených 450 kg v technickém průkazu automobilu," vysvětluje Navrátil konkrétní příklad.
Podle Navrátila není vždy pro jízdu s brzděnými přívěsy nutné speciální řidičské oprávnění B+E. "Je to ale trošku složitější, vysvětluje. V potaz je třeba brát pohotovostní hmotnosti automobilu a nejvyšší přípustnou hmotnost přívěsu. Pro jízdu bez řidičského oprávnění B+E nesmí součet překročit 3500kg, zároveň celková hmotnost přívěsu nesmí být vyšší než pohotovostní hmotnost auta.
A ještě jedna informace na závěr: Na českých dálnicích Vám za automobilem do celkové hmotnosti 3500kg stačí běžná dálniční známka za 1200Kč. Nehraje roli, zda máte za autem přívěs či nikoli.