Z 994 nových dodávek přidá pošta do flotily 460 vozů značky Opel a 130 vozidel Ford, zbytek ještě nebyl vysoutěžený. Nejvíce osobních aut - z 964 jich bude 652 - připadne na SUV Škoda Kamiq. Dále státní podnik koupí 44 SUV Škoda Karoq, 120 elektrických vozů Škoda Enyaq a 148 vozidel dalších značek podle výsledku dosud neskončeného tendru. Pošta to oznámila v tiskové zprávě.
Touto obměnou se průměrné stáří vozového parku České pošty dostane pod tři roky. Celková hodnota všech letos dodaných nových vozů bude záviset na cenách z tendrů, odhad je přes jednu miliardu korun. Z toho 250 aut bude v majetku České pošty, zbytek bude provozovaný formou operativního leasingu po dobu tří let nebo formou finančního leasingu po dobu šesti let.
Vozový park České pošty čítá 5570 vozidel, z nichž zhruba dvě třetiny připadají na dodávky do 3,5 tuny a 30 procent na osobní automobily. Dále podnik disponuje 261 nákladními automobily nad 3,5 tuny, z nichž většinu tvoří kamiony nad 18 tun, a mezi ostatní patří návěsy, tahače, traktory a přívěsy. Téměř tři čtvrtiny aut jezdí na naftu, 24 procent na benzin, dvě procenta stlačený zemní plyn a zbytek na elektřinu. Právě podíl elektromobilů se nyní v pravidelné obměně navýší.
"Naše osobní vozy mají v průměru nájezd přes 70 km denně, dodávky samozřejmě o něco více a nákladní vozidla asi 270 km denně. Proto byl nákup elektromobilů v kategorii osobních a lehkých užitkových vozů dobrou volbou. Mají nižší emise i provozní náklady, plníme zákonné požadavky na elektromobilitu ve vozovém parku a navíc pomáháme životnímu prostředí," uvedl pověřený ředitel divize logistiky Vít Bukvic.
V kategorii užitkových vozů se vítězem výběrového řízení stal Ford, který dodá 130 vozů E-Transit 350 Base v ceně 1,081 milionu korun bez DPH za kus, s dotací 540 700 korun bez DPH je výsledná cena poloviční. Cenově nejvýhodnější nabídku v kategorii osobních vozů předložila Škoda Auto, která dodá 120 vozů Škoda Enyaq 85 Clever v ceně jednoho vozidla necelých 795 tisíc korun bez daně. Na nákup firma využije dotaci ze Státního fondu životního prostředí, která finální cenu pro Českou poštu sníží na 435 tisíc korun.
Pošta také plánuje ke svým 25 dobíjecím stanicím pro elektroauta pořídit dalších 80 těchto jednotek s využitím dotací z výzvy pro předkládání žádostí o poskytnutí podpory z Národního programu Životní prostředí v rámci Národního plánu obnovy, financovaného z Nástroje na podporu oživení a odolnosti.
Během letoška bude muset pošta ze svého vozového parku vyřadit dosluhující dodávky Ford Transit z roku 2008, vozy Renault Kangoo Expres z roku 2007 a osobní vozidla Škoda z let 2009 a 2010. Proto již v polovině minulého roku firma vypsala první výběrové řízení, jehož prostřednictvím hledala nejvhodnější náhradu.
V souladu se závazkem ČR plně elektrifikovat vozový park státních podniků a institucí do roku 2030 byla poptávka na nákup vozidel do vlastnictví České pošty směřována výhradně na elektrické modely, uvádí firma v tiskové zprávě. Smlouvy na dodávku vozidel byly přitom podepsány koncem loňského roku, aby byly splněny podmínky pro čerpání dotací.