Praha - Červenec byl výjimkou, trh s novými osobními auty v Česku se během srpna opět vrátil k poklesu. Konkrétně o 12,1 procenta.
Statistika za dvě třetiny roku (leden až srpen) je o něco málo příznivější. "Registrace osobních automobilů v období 1-8/2013 klesly oproti loňsku o 9,81 % (z 118 584 ks na 106 946 ks, tj. o 11 638 ks)," uvedl v tiskové zprávě Svaz dovozců automobilů.
S velkým náskokem vede mezi značkami tuzemská Škoda, která prodává třikrát více nových osobních aut než druhý Hyundai a třetí Volkswagen. Následují Ford, Peugeot, Kia, Citroën, Renault, Dacia a Seat.
Statistika dokládá, že privátní zákazníci prakticky auta přestali kupovat. Zatímco ještě před několika lety se počty prodaných nových vozů v Česku dělily mezi privátními a firemními zákazníky zhruba v poměru 50:50, nyní je to už téměř 70:30 ve prospěch firemní klientely.
Nadále se nejvíce prodávají vozy v kategorii nižší střední třída, do které spadá například Škoda Rapid či Hyundai i30, následují malá auta typu fabie, významné jsou i prodeje vozů v kategorii střední třída a sportovně užitkové.
Na rozdíl od osobních aut prodeje vozidel ostatních kategorií v Česku během srpna naopak vzrostly. Například registrace lehkých užitkových automobilů sice letos poklesly o 2,49% (ze 7 301 ks na 7 119 ks, tj o 182 ks), v srpnu však vzrostly o 19,6%.
Registrace nákladních vozidel vzrostly o 7,91 % (ze 4427 ks na 4777 ks) a registrace autobusů letos vzrostly o 2,54 % (ze 472 ks na 484 ks).
Registrace motocyklů vzrostly o 12,48 % (z 12 335 ks na 13 875 ks). Podíl motocyklů do 125 cm3 činí celoročně 46,31 %, přičemž v srpnu dosáhl 52,1 %.
Čísla o dovozech ojetých aut signalizují, že část zákazníků si rozmyslela koupi nového osobního vozu a rozhodla se zatím řešit svoji mobilitu nákupem osobního auta dovezeného ze zahraničí. Jejich dovozy totiž vzrostly o více než pětinu, navíc se čím dál více vozí auta, která jsou starší než deset let. V srpnu jejich podíl přesáhl dvě pětiny.