Jan Matoušek
Aktualizováno 20. 12. 2019 22:29
Bez elektrifikace se automobilky ve světě stále se zpřísňujících nařízení kolem emisí minimálně v Evropě neobejdou. Nabídka nejen čistých elektromobilů, ale i hybridů a plug-in hybridů proto v posledních letech rychle roste. Zájem o ně ale limituje řada faktorů - tím největším je cena. Dalo by se předpokládat, že s rozšířením elektromobility budou ekologická auta levnější. Jaká je ale realita?
Výhled do budoucna
A jak se bude chovat český trh v budoucnosti? V jedné věci je unikátní už dnes - na rozdíl od jiných států Evropské unie nenabízí soukromníkům pobídky na nákup elektrického či plug-in hybridního vozu (existuje ale program pro podnikatele). Například na Slovensku se za pár minut vyčerpal celý pobídkový program tamní vlády. Ten počítal s příspěvkem osm tisíc eur na elektromobil a pět tisíc eur na plug-in hybrid. Stejné typy vozidel podporují například i v Německu či Nizozemsku.
Petr Knap z EY uvádí, že již zmíněná cena je pro většinu zájemců o elektrifikované auto největší překážkou při koupi. Až po ní jsou pak omezení spojená s dojezdem a infrastrukturou. Přesto vidí v Česku prostor pro to, aby podíl elektrifikovaných aut v budoucnu výrazněji narostl. "Předpokládám, že také firemní flotily budou do svého portfolia zařazovat elektrifikovaná vozidla," dodává.
Knap nicméně, i přes předpovídaný nárůst prodejů, spíše neočekává, že by v horizontu pěti až deseti let elektrifikovaná vozidla prodejně dorovnala auta se spalovacím motorem.