Prodeje rostou, ceny ale nepadají. Proč jsou elektrická auta dražší než v minulosti?

Jan Matoušek Jan Matoušek
Aktualizováno 20. 12. 2019 22:29
Bez elektrifikace se automobilky ve světě stále se zpřísňujících nařízení kolem emisí minimálně v Evropě neobejdou. Nabídka nejen čistých elektromobilů, ale i hybridů a plug-in hybridů proto v posledních letech rychle roste. Zájem o ně ale limituje řada faktorů - tím největším je cena. Dalo by se předpokládat, že s rozšířením elektromobility budou ekologická auta levnější. Jaká je ale realita?

JATO nabízí i ještě detailnější srovnání. Hybridů bylo loni prodaných 2,9 milionu, elektromobilů "jen" 1,297 milionu. Ani letos přitom elektromobily hybridy nepřekonají. Jen za leden až říjen se prodaly tři miliony hybridů a 1,2 milionu elektromobilů. Přesto se elektromobily mohou na rozdíl od hybridů pochlubit konstantně stoupající křivkou.

Nejvíce elektromobilů se pak prodává v Číně, letos zatím 677 tisíc. V Evropě jde za první deset měsíců roku 2019 o 295 tisíc aut a v USA o 195 tisíc aut.

Pokud se vrátíme k hybridům, je pozorovatelný jeden zajímavý fenomén - postupný propad Toyoty. Tento průkopník hybridního pohonu měl na celosvětovém prodeji hybridů ještě v roce 2011 podíl 74 procent. Loni už tento podíl klesl na 54 procent a za prvních deset měsíců letošního roku je 51 procent. Konkurenční výrobci tedy výrazně posilují.

 

Právě se děje

Další zprávy