Europoslanci chtějí zpřísnit nový mechanismus unijního zákazu řízení vozidel, který navrhuje Evropská komise. Opatření počítá s tím, že řidič, který dostane zákaz řízení v zahraničním státě na nejméně jeden měsíc, by přišel o oprávnění i ve státě, který mu řidičský průkaz vydal.
Díky tomu by nemohl řídit vozidlo v žádné zemi EU a nejen v té, kde přestupek spáchal, jak je tomu nyní. Návrh ale počítá s výjimkami. S mechanismem europoslanci souhlasí, požadují však přesnější lhůty a rozšíření výčtu přestupků, na který se bude vztahovat.
Evropská komise svým návrhem reaguje na situaci, kdy řidič v zahraničí udělá vážný dopravní přestupek, který vede k zákazu řízení po dobu alespoň jednoho měsíce. V současné době tato sankce většinou platí jen na území státu, kde se přestupek stal. V dalších státech může řidič dále řídit vozidlo bez omezení. Aby zákaz platil i jinde v unii, musí mu oprávnění odebrat stát, který ho vydal, což je cílem návrhu.
Mechanismus, který chce zavést Evropská komise, počítá s tím, že stát, jenž vydal řidičský průkaz, dostane informaci o tom, že řidič v jiném státě spáchal přestupek, který vedl k odebrání či pozastavení jeho oprávnění k řízení na nejméně jeden měsíc.
Na základě této informace daný stát rovněž vydá zákaz řízení, čímž se dosáhne toho, že řidič nebude smět řídit v žádném členském státě. Z tohoto mechanismu je několik výjimek, například když daný přestupek není ve státě, který průkaz vydal, trestán zákazem řízení. V takové situaci by nemusel řidič o své oprávnění přijít i v domovské zemi.
Evropský parlament chce, aby mezi přestupky, kterých se mechanismus má týkat, bylo i řízení bez platného řidičského oprávnění.
Návrh komise počítá s tím, že zákaz řídit vozidla by měl mít unijní efekt u přestupků jako řízení pod vlivem alkoholu či drog, nadměrného překročení povolené rychlosti či u přestupků, jež vedly k úmrtí či vážnému zranění. Europoslanci také chtějí upřesnit některé lhůty obsažené v textu.
Europoslanci chtějí změnit výjimku, kdy stát, jenž vydal řidičský průkaz, nemusí aplikovat zákaz řízení u nadměrné rychlosti. Komise počítá s tím, že by se unijní zákaz nemusel nevztahoval na přestupky s překročením rychlosti do 50 kilometrů za hodinu. Parlament chce, aby se tato tolerance vztahovala jen na silnice mimo město, ve městě by to mělo být maximálně 30 kilometrů za hodinu.