Toyota vyvíjí systém pro bezdrátové dobíjení akumulátorů aut poháněných elektromotory. Již koncem letošního února zahájí v japonské prefektuře Aiči ověřovací testování.
Systém je koncipován tak, že dokáže nabíjet vozidlo zaparkované nad cívkou zabudovanou v úrovni terénu
Tisková zpráva hovoří o tom, že dobíjecí soustava využívá technologii magnetické rezonance. Elektřina se přenáší za pomoci magnetické rezonance v důsledku změn intenzity magnetického pole mezi cívkou na úrovni terénu (vysílač energie) a cívkou zabudovanou ve vozidle (přijímač energie). Systém navíc dokáže automaticky potlačovat pokles účinnosti přenosu energie způsobený nesprávným zarovnáním cívek nebo výškovými rozdíly mezi vysílající a přijímající cívkou.
Navíc by neměl způsobovat ani elektromagnetické rušení zařízení nacházejicích se v okolí dobíječky.
Parkovací asistent pomůže správně najet
Kromě toho Toyota slibuje, že vysílací cívka v zemi je dostatečně robustní, aby bez poškození odolala i případnému přejetí koly automobilů.
Kvůli tomuto systému dobíjení Toyota vyvinula i novou funkci parkovacího asistenta. Ten ukazuje řidiči polohu vysílající cívky na parkovacím místě, aby mohl s vozem zajet přesně na místo, kde bude dobíjení optimální.
Toyota není v současné době jediná, kdo vyvíjí tento způsob dobíjení elektrovozidel bez nutnosti zapojovat kabel do zásuvky. Další je například BMW, Siemens i General Motors.
Do ověřovacího testování se zapojí tři hybridní vozy s technologií Plug-in používané domácnostmi v prefektuře Aiči a v první fázi bude trvat jeden rok. Cílem testování je vyhodnotit spokojenost uživatelů, snadnost jeho praktického používání, chybovost při nájezdu vozidla nad dobíjecí cívku, stejně tak jako profil používání, tedy četnost dobíjení vozidla a využívání funkce dobíjení podle časovače.
Toyota zatím neřekla, kdy chce systém, s jehož pomocí lze elektromobil dobít za zhruba 90 minut, v praxi začít používat a ani jaká bude jeho cena.