Autonomní auta se v budoucnosti také v noci obejdou bez světel, tvrdí Ford. Zkouší LiDAR

Radek Pecák Radek Pecák
15. 4. 2016 15:24
Ford pracuje na vývoji prototypů vozů s autonomním řízením již deset let. V současnosti má v provozu 10 takových aut a ještě letos jich má být třikrát tolik. Mají docílit schopnosti zvládání i takových situací, kdy řidič nereaguje na výzvu, aby převzal řízení.
Zatím se auta bez světel testují na prázdných silnicích.
Zatím se auta bez světel testují na prázdných silnicích. | Foto: Ford

Bez problémů si na nočních silnicích bez zapnutých světlometů počínaly prototypové automobily značky Ford osazené senzory typu LiDAR. Senzory snímají laserový paprsek odražený od objektu před vozidlem a elektronika následně vypočítá, jak daleko se nacházejí od objektu, který je zachycen v mapovém softwaru.

Testy se odehrály ve zkušebním areálu Fordu v Arizoně a ukázalo se při nich, že vůz osazený senzory typu LiDAR bezchybně zvládne jízdu zatáčkami i bez klasických kamer, které ke své činnosti potřebují světlo.

Při jízdě potmě se autonomní prototypy Fordu orientují podle 3D map ve vysokém rozlišení. Ty obsahují údaje o silnici, dopravním značení, geografii, topografii i okolních objektech. Prostřednictvím impulsů z LiDARu pak vůz v reálném čase zjišťuje svoji aktuální polohu na takové mapě. Snímací schopnosti autonomního vozu doplňuje radar, jehož údaje se v řídicím systému kombinují s informacemi z LiDARu.

Při zkušební jízdě sledovali technici Fordu počínání prototypu za pomoci brýlí pro noční vidění, a to jak přímo na palubě, tak zvenku. Díky nočnímu vidění mohli pozorovat soustavu infračervených laserových paprsků, které LiDAR vyzařuje do okolí vozu. Každou sekundu vyšle snímač 2,8 milionu laserových pulzů.

„Cítil jsem, že se auto pohybuje, ale při pohledu z okna jsem viděl jenom temnotu,“ popisuje výzkumný technik Wayne Williams. „Ze zadního sedadla jsem na počítači v reálném čase sledoval počínání vozu. Na klikatých silnicích se dokázal udržet přesně ve stopě.“

Aby byla jízda zcela bezpečná, je ideální mít všechny tři typy senzorů – radar, kamery i LiDAR. Na silnicích bez semaforů však může poslední jmenovaný pracovat nezávisle.

Statistiky ze Spojených států ukazují, že ke smrtelným úrazům v automobilech dochází za tmy přibližně třikrát častěji než za denního světla.

Ford pracuje na vývoji autonomních vozidel již více než deset let. Cílem společnosti je dosáhnout plně autonomní jízdy úrovně 4 dle mezinárodní definice SAE. To znamená, že vůz musí zvládnout i situace, ve kterých řidič patřičně nezareaguje na výzvu k zásahu do řízení.

Během letošního roku Ford ztrojnásobí svoji flotilu autonomních prototypů. Počet autonomních sedanů Fusion Hybrid provozovaných ve zkušebním režimu na silnicích v Kalifornii, Arizoně a Michiganu se tak vyšplhá přibližně na 30.

 

Právě se děje

Další zprávy