Expanze prémiových automobilových značek je v posledních letech vydatně živena velkou poptávkou v Číně. To ale nemusí trvat věčně, a tak se všichni hráči na tento stav připravují. Jak? Rozšířením nabídky směrem k menším automobilům! Cílem je oslovit zákazníky, kteří dosud na luxusní modely neměli peníze, ale nechybělo jim zase příliš. I proto přijdou nové a menší modely, které budou dostupnější širšímu spektru zákazníků.
Mercedes-Benz třídy A se snížil na úroveň Golfu
Leccos v tomto směru naznačil letošní ženevský autosalon. Mercedes-Benz zde poprvé představil třetí generaci třídy A. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby se zásadně nezměnila koncepce celého vozu. Dosud byl tento model výjimečný tím, že měl vysokou karoserii a dvojitou podlahu. S obojím je teď konec. Nyní jde o mnohem běžnější hatchback velikosti VW Golf. Poháněná jsou přední kola, a tak jde vlastně o nejpřímější konkurenci i pro třetí generaci Audi A3. I ta se letos v Ženevě představila ve světové premiéře.
Ale nižší střední třídou luxusní automobilky zdaleka skončit nehodlají. Audi už od roku 2010 nabízí řadu A1, tedy malé auto velikosti Škody Fabia. Zpočátku o něj nebyl velký zájem, ale Audi se dušuje, že s výsledky řady A1 za rok 2011 je maximálně spokojeno. Letos ke třídveřovému modelu přibyla pětidveřová verze A1 Sportback.
Pohled do výrobního programu naznačuje, že mezi řadami A1 a A3 je volno pro model A2. A ten taky dorazí. Mělo by jít o malé pětidveřové MPV, nástupce nepříliš úspěšné první generaci Audi A2. To bylo výjimečné celohliníkovou karoserií, která ale současně stála za vysokou cenou. To by se ale nemělo ve druhé generaci opakovat.
BMW připravuje i3 s uhlíkovou karosérií
A BMW? To má vedle rozvoje samostatné značky Mini velké plány se svou řadou označenou i. První BMW i3 by se mělo na trh dostat v příštím roce. Automobil bude mít neobvyklou karoserii z uhlíkových kompozitů, bude tedy lehčí a úspornější než podobně velké vozy konkurenčních značek.
Od prémiových značek asi nelze očekávat, že budou cenami konkurovat běžné produkci. Za dobrou značku se ale i nadále bude platit luxusní příplatek. Absolutní částky se jistě sníží a svůj sen o luxusním autě si bude moci splnit více zákazníků. A právě o to automobilkám jde.