Znáte doubledecker z NDR nebo bulharské RTO? Vybíráme zajímavé socialistické autobusy

Jan Matoušek Jan Matoušek
1. 6. 2024 6:32
V Československu to byly modely Škoda 706 RO či RTO nebo Ikarus 280, které se staraly o přepravu cestujících ve velkých městech i mimo ně. Zapomínat ale rozhodně neradno ani na další zajímavé autobusy, které třeba v Československu ani nejsou známé. Vybrali jsme proto několik zajímavých autobusů, často i s návazností na československou výrobu.
TAZ Neretva
TAZ Neretva | Foto: Avia

TAZ Neretva - Na podvozku Avie

Československá auta nakonec zanechala mezi autobusy východního bloku možná větší stopu, než by se mohlo na první pohled zdát. O využití podvozku 706 RTOch ještě řeč bude, o stavbu autobusů se ale zajímala také Avia. Na jejich podvozcích pro užitková vozidla tak vzniklo hned několik malých autobusů ve spolupráci s různými zahraničními partnery (pomineme tentokrát 15 kusů malého autobusu Karosa A30 s letňanskou technikou). V roce 1987 se například v Jugoslávii zrodil malý autobus TAZ - neplést si se slovenskými Trnavskými automobilovými závody - Neretva.

Základem se stal podvozek z Avie A21, na délku měl autobus 5,43 metru a zvládl podle Davida Hlouška a jeho publikace Století Avie přepravit 15 nebo 16 cestujících. V útrobách pracoval vznětový čtyřválec Avia. Neretva ale příliš neprorazila, byť třeba pro pražskou záchrannou službu vznikla přestavbou jednoho kusu autobusu i sanitka. 

 

Právě se děje

Další zprávy