Znáte doubledecker z NDR nebo bulharské RTO? Vybíráme zajímavé socialistické autobusy

Jan Matoušek Jan Matoušek
1. 6. 2024 6:32
V Československu to byly modely Škoda 706 RO či RTO nebo Ikarus 280, které se staraly o přepravu cestujících ve velkých městech i mimo ně. Zapomínat ale rozhodně neradno ani na další zajímavé autobusy, které třeba v Československu ani nejsou známé. Vybrali jsme proto několik zajímavých autobusů, často i s návazností na československou výrobu.

TAZ Neretva - Na podvozku Avie

TAZ Neretva
TAZ Neretva | Foto: Avia

Československá auta nakonec zanechala mezi autobusy východního bloku možná větší stopu, než by se mohlo na první pohled zdát. O využití podvozku 706 RTOch ještě řeč bude, o stavbu autobusů se ale zajímala také Avia. Na jejich podvozcích pro užitková vozidla tak vzniklo hned několik malých autobusů ve spolupráci s různými zahraničními partnery (pomineme tentokrát 15 kusů malého autobusu Karosa A30 s letňanskou technikou). V roce 1987 se například v Jugoslávii zrodil malý autobus TAZ - neplést si se slovenskými Trnavskými automobilovými závody - Neretva.

Základem se stal podvozek z Avie A21, na délku měl autobus 5,43 metru a zvládl podle Davida Hlouška a jeho publikace Století Avie přepravit 15 nebo 16 cestujících. V útrobách pracoval vznětový čtyřválec Avia. Neretva ale příliš neprorazila, byť třeba pro pražskou záchrannou službu vznikla přestavbou jednoho kusu autobusu i sanitka. 

 
MN
Michal Novákpřed 9 měsíci

Hezký článek! Jen Avie s Ikarusem vznikly postupně ve třech verzích(modelech) a ne ve dvou, všechny vznikly tak, že se dopravily podvozky z letňanské Avie do Székesfehérváru v Maďarsku a tam namontovaly karoserie, nikoliv že by se Avie montovaly v Maďarsku nebo autobusy v Praze. Co se týče Neretev, sanitky nevznikly "předělávkou " autobusů, jak je psáno v článku ale byly tak už vyrobené v Jugoslávii jako nové, vyrobeny ale byly minimálně 2ks nikoliv jeden. Více je možné vidět a dohledat v nově otevřeném Muzeu Avií v Panenských Břežanech u Prahy. Každopádně hezký článek, ono vypátrat kde co jak bylo není dnes úplně jednoduché a myslím, že ani důležité. Zajímavé ale muselo být dopravovat např podvozky Škoda RTO po ose do Bulharska, kde se ve městě Botevgrad nad Sofií na né montovaly karoserie Čavdar(jméno partizánského bulharského hrdiny z dob osmanského jha). Řidič totiž měl k dispozici jen sedačku(bez pásu)umístěnou na holém rámu řvoucího autobusu(bez karoserie) a dvě zpětná zrcátka...

Právě se děje

Další zprávy