Znáte doubledecker z NDR nebo bulharské RTO? Vybíráme zajímavé socialistické autobusy

Jan Matoušek Jan Matoušek
1. 6. 2024 6:32
V Československu to byly modely Škoda 706 RO či RTO nebo Ikarus 280, které se staraly o přepravu cestujících ve velkých městech i mimo ně. Zapomínat ale rozhodně neradno ani na další zajímavé autobusy, které třeba v Československu ani nejsou známé. Vybrali jsme proto několik zajímavých autobusů, často i s návazností na československou výrobu.
Foto: Fortepan / Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény

Ikarus 30 - Slavné jméno poprvé

Maďarské Ikarusy jsou dobře známé i z československých silnic, především kloubový typ 280 se proslavil třeba na cestách napříč Prahou. Vůbec prvním autobusem, který ale slavné jméno po znárodnění karosárny Imre Uhryho nesl, byl Ikarus 30 z roku 1951.

Ten dostal samonosnou karoserii, byl dlouhý 5,3 metru a v útrobách měl naftový čtyřválec Csepel v licenci Steyr a celkem mohl přepravit až 31 sedících cestujících. Jak píše Martin Harák, objevoval se tento typ i ve službách ČSAD (údajně se jich do Československa mohlo dostat až k pěti stovkám kusů). V roce 1956 přišlo modernizované provedení Ikarus 31 s novou maskou, které existovalo i se silnějšími motory jako Ikarus 311 a 321.

Hlavní změnou se kromě designu stala širší karoserie. Uspořádání sedadel tak konečně mohlo být 2+2 (dvě místa vedle sebe, ulička a další dvě místa vedle sebe). Na rozdíl od předchůdce, tento autobus se popularity v Československu nedočkal.

 

Právě se děje

Další zprávy